سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

آرشیو مهر ماه 1401

مركز اطلاع رساني جامع مناقصه و مزايده و استعلام كشور

۱۱ بازديد
۰ ۰
ریخته گری چیست و مناقصات ماشین آلات ریخته گری

ریخته گری به فرایندی اطلاق می شود که در طی آن یک ماده  مایع معمولا در قالب ریخته می شود که حاوی یک حفره توخالی به شکل دلخواه است و سپس اجازه  پیدا می کند تا جامد شود. این قسمت جامد شده به عنوان ریخته گری نیز شناخته می شود که برای تکمیل فرآیند از قالب خارج می شود یا از آن شکسته می شود. مواد ریخته گری معمولاً فلزات یا مواد مختلف با تنظیم مدت زمان هستند که پس از مخلوط کردن دو یا چند جز با هم ترمیم می شوند. از طریق فرایند ذوب فلز ، فلز مذاب در قالبی ریخته می شود که با ابعاد نهایی محصول نهایی مطابقت دارد. برای این کار ماشین آلات ریخته گری طراحی شده اند که کار ریخته گری را آسان تر کرده اند.

در حالی که تمام فلزات می توانند ریخته شوند ، بیشترین آلیاژهای پایه آهن ، آلومینیوم ، فولاد و مس هستند. ریخته گری در واقع یکی از اساسی ترین روش های تولید است زیرا بیش از ۵۰ درصد از قطعات ماشین آلات به این روش تهیه می شود. همچنین  فلزاتی که ویژگی پلاستیک کمی دارند با قطعاتی که دارای اشکال پیچیده هستند، به روش ریخته‌گری شکل داده می‌ شوند. در ادامه این مقاله به بررسی ماشین آلات ریخته گری می پردازیم. پس با مجله هزاره همراه شوید.

ماشین آلات ریخته گری

این روزها در حوزه ریخته گری مهمترین دغدغه کارفرما انتخاب ماشین آلات با ضریب اطمینان بالا است. به همین منظور هم در هنگام خرید ماشین آلات باید از مواردی مانند کیفیت بالا، ارائه گارانتی، وارانتی فروشنده و قیمت پایین به همراه کمترین هزینه تحمیلی در هنگام کارکرد مطمئن شوند. ماشین آلات در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • کوره خشک کن پودر
  • پاتیل ذوب سرریز و کف ریز و واکنشی
  • پیشگرم پاتیل عمودی و افقی
  • میکسرهای مداوم ماسه
  • میکسر ماهیچه و بچ
  • میکسرهای طرح آیریش
  • شوت انتقال پنوماتیک ماسه و مواد پودری
  • سنگ آویز (پاندولی)
  • سنگ ایستاده
  • سیستم احیا ماسه
  • شیک اوت
  • سرند کراشر
  • کلاسیفایر
  • بگ فیلتر بالای سیلو
  • میز ویبره قالب گیری
  • خطوط قالبگیری
مناقصه ماشین آلات ریخته گری

مناقصات ماشین آلات ریخته گری

شرکت های مختلف دولتی و غیر دولتی که در فرایندهای خود نیاز به ماشین آلات دارند؛ برای انجام بهتر و به صرفه تر این فرایند، اقدام به برگزاری مناقصاتی می کنند تا از پیمانکاران مختلف برای پیاده سازی آن کمک بگیرند. این مناقصات با اعلام شرکت مناقصه گزار آغاز شده و در روزنامه های کثیر الانتشار و وب سایت های مختلف مانند وب سایت هزاره اطلاع رسانی می شود.

سپس شرکت هایی که شرایط لازم سازمان برگزار کننده مناقصه را داشته باشند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود می کنند. سازمان مذکور نیز با بررسی مدارک پیمانکاران از آنها برای مناقصه دعوت کرده و شرکتی برنده مناقصه خواهد شد که شرایط لازم را داشته باشد و مبلغ پیشنهادی آن برای انجام پروژه کمتر از دیگر رقبا باشد. سپس میان هر دو طرف قراردادی منعقد خواهد شد که تعهدات طرفین و مدت زمان انجام پروژه در آن ذکر می شود. مناقصات ماشین آلات ریخته گری عمدتا در حوزه هایی مانند مناقصه اجرای بتن مسلح، مناقصه ریخته گری شمش های برنجی، ریخته گری آلیاژهای خاص و غیره صورت می گیرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده انواع ضایعات فلزی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۱۲ بازديد
۰ ۰

کارشناسان حوزه کشاورزی اعتقاد دارند: سهمیه کودهای یارانه ای کشاورزان مطابق با نیاز آن‌ها نبوده و با تاخیر به دستشان می ‌رسد. نکته مهمتر دیگر آن است که کیفیت این کودها بسیار پایین است، به صورتی که تهدیدی برای تولید محصولات استراتژیک به شمار می آید. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه باشید.

تاثیر کودهای یارانه ای بی کیفیت بر محصولات استراتژیک

کود، در کشاورزی یکی از اصلی ترین نهاده ها به شمار می رود که کمیت و کیفیت آن تاثیری مستقیم بر تولید محصولات کشاورزی دارد. در این زمینه، وزارت جهاد کشاورزی در جایگاه متولی تولید محصولات کشاورزی و تأمین‌کننده کالا‌های اساسی وظیفه دارد که در ابتدای هر سال زراعی سه نوع کود مورد نیاز کشاورزی شامل اوره، فسفاته و پتاسه را بر اساس نیاز و با کیفیت مناسب، تهیه کند.

همه ساله شروع فصل زراعی را شهریور ماه می دانند. اولین فصل کشت نیز کشت پاییزه است. این فصل اهمیت بسیاری در تولید محصولات کشاورزی به خصوص محصولات استراتژیک دارد. تامین کردن نهاده‌ های تولید در این فصل به خصوص کود می تواند تاثیر بسیاری بر میزان بازدهی و بهره وری محصولات داشته باشد. اما با این حال، گزارش کشاورزان حاکی از عدم تامین کود‌ها به میزان نیاز آنها و تاخیر در تحویل کود‌ها و مهمتر از آن‌، افت کیفیت کود‌ها است.

بر اساس اظهارات، علی قلی‌ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، وزارت جهاد کشاورزی، در تحویل کودهای یارانه ای اوره و فسفاته تاخیر بسیاری داشته و این موضوع در حالی رخ می دهد که هم اکنون زمان مصرفی کود فسفاته است و با سپری شدن زمان، دادن کود به محصولات کشاورزی دیگر بازدهی اصلی را نخواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: این موضوع به خصوص در محصولات استراتژیک گندم و جو اهمیت بیشتری دارد، زیرا که اکنون بهترین زمان کود فسفاته است تا بازدهی مناسب را داشته باشد.

ایمانی در کنار مشکل تاخیر در تامین و ناکافی بودن سهم کودهای یارانه ای، از یک مشکل بزرگتر دیگر نیز خبر داد و گفت: کود‌های یارانه ‌ای دولت کیفیت بسیار پایینی داشته و اینطور به نظر می ‌رسد که این مشکل در سال جاری شدت بیشتری نیز پیدا کرده است.

کود های یارانه ای

شاهد این ادعا از دیدگاه نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، انجام آزمایش برای تعیین درصد مواد موثر در کود‌ها است که تفاوت زیادی با میزان ذکر شده بر روی کیسه‌ های آن‌ ها دارد. این ادعا توسط ساسان خزاعی، دکتری بیوتکنولوژی و از کشاورزان نمونه کشور نیز تائید شده است.

این کارشناس حوزه کشاورزی، ضمن اشاره به آخرین نتایج آزمایشات بر روی کود‌های یارانه ای، خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج آزمایشگاهی، مواد موثر در کود‌های یارانه‌ ای کمتر از نصف میزان ذکر شده بر روی کیسه‌ ها آنها است. این موضوع می ‌تواند با افت تولید و کاهش بهره وری در مزارع، تولید محصولات کشاورزی را با خطرات بسیاری روبرو کند.

وی اضافه کرد: نتایج به دست آمده از آزمایش ها ما را به این تصمیم رساند که بر خلاف ارزانی کودهای یارانه ای بهتر است  به سراغ کودهای گران اما با کیفیت بالاتر بازار آزاد برویم.

خزاعی در ادامه اظهارات خود افزود: افت تولید در صورت استفاده از کود‌های یارانه ‌ای به حدی زیاد خواهد بود که ارزانی کود‌های یارانه ‌ای غیر قبل توجیه شده است.

بر اساس صحبت های این کارشناس حوزه کشاورزی، بسیاری از کشاورزان امکان آزمایش این کودها را ندارند و صرف به وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کرده و آنها را مصرف می کنند ولی متناسب با هزینه و زحماتی که متقبل می شوند، نتیجه نمی گیرند.

وی بر این باور است که عدم توجه وزارت کشاورزی به کیفیت کودهای یارانه ای می تواند در بلند مدت با کاهش چشمگیر تولید به خصوص در محصولات استراتژیک همراه شود.

خزاعی در پایان گفت: دولت می ‌تواند با هزینه بیشتر در ارتقاء کیفیت کود‌های یارانه ‌ای دستاوردی بزرگتر با افزایش تولید و بهبود بهره وری داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده های تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۹ بازديد
۰ ۰
دانشگاه تهران و مزایدات این مجموعه

دانشگاه تهران یکی از دانشگاه های دولتی و بزرگترین مرکز آموزش عالی در کشور است. این دانشگاه با نام های دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی نیز شناخته می شود. پیشنهاد ساخت این دانشگاه توسط اسماعیل سنگ در سال ۱۳۰۵ مطرح شده و پس از انجام مطالعات اولیه عیسی صدیق، در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران توسط پروفسور محمود حسابی تاسیس شده است. دانشگاه تهران دارای ۲۵ دانشکده، ۳ پردیس خودگردان و بین‌المللی و ۱۶ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است.

در این دانشگاه فعالیت های مهم و علمی کشور انجام شده و در رتبه بندی دانشگاه های کشور مقاوم اول را دارد. بنابراین به لحاظ علمی و امکانات، این دانشگاه برتر و بهتر از دیگر دانشگاه ها در کشور است. این دانشگاه حدود حدود ۱۵ خوابگاه برای دانشجویان  داشته و دارای ۱۱۱ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۷۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵۶ رشته در مقطع دکتری است. همچنین در دانشگاه تهران تقریبا ۱۵۰۰ نفر هیئت علمی و ۳۲ هزار دانشجو فعالیت می کنند. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه باشید.

معرفی دانشگاه تهران

طراحی پردیس اصلی دانشگاه تهران توسط یک معمار فرانسوی انجام شده است که در پانزدهم بهمن ۱۳۱۳ عملیات اجرایی آن شروع شده بود.  پردیس مرکزی این مجموعه در نزدیکی میدان انقلاب قرار دارد و دسترسی راحتی به وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و غیره دارد. این دانشگاه در حال حاضر در سه مقطع  لیسانس و فوق لیسانس و دکتری دانشجو می پذیرد که  تا به امروز توانسته افراد شایسته و شخصیت های برجسته و چهره های صاحب نامی را در خود پرورش دهد. عبدالعظیم  قریب، پروفسور محمود حسابی، استاد علی  اکبر دهخدا، دکتر محمد معین، شهید دکتر مصطفی چمران، شهید دکتر محمد مفتح، استاد شهید مرتضی مطهری و غیره، از جمله این افراد هستند.

دانشگاه تهران تا به امروز تنها دانشگاه ایرانی است که موفق شده  در رده بندی جهانی منتشره THES تایمز لندن قرار بگیرد. دانشگاه تهران در این رده بندی در رتبه ۵۳۹ جهانی قرار دارد. در رده بندی webometrics دانشگاه تهران در مکان ۱۳۷۳ جهانی قرار دارد (رتبه دوم در خاورمیانه). در حوزه فناوری نیز  در جام روبوکاپ این دانشگاه در سال ۲۰۰۶ عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد، در حالی که در ۸ رشته عنوان «قطب علمی کشور» را دارا است.

امکانات دانشگاه تهران نیز در حالت کلی به سه دسته  امکانت ورزشی، خوابگاهی و فرهنگی تقسیم بندی می شود. این دانشگاه با توجه به فضای بسیار زیادی که دارد توانسته اکثر امکانات مورد نیاز دانشجویان را فراهم کند.

مزایدات دانشگاه تهران

دانشگاه تهران، با هدف همکاری بیشتر با دیگر سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی، اقدام به برگزاری انواع مناقصات و مزایدات می کند. به این ترتیب با اعلام یک فراخوان عمومی از اشخاص حقیقی یا حقوقی برای شرکت در این فرایندها دعوت به عمل آورده می شود. این فراخوان ها در روزنامه های کثیر الانتشار منتشر شده یا در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی به اطلاع عموم می رسد. یکی از این گزینه های اطلاع رسانی وب سایت هزاره است که با تجربه چندین ساله خود بیشترین آگهی های معاملاتی مناقصه و مزایده را در کشور پوشش می دهد.

پس از انتشار فراخوان عمومی، شرکت هایی که واجد شرایط مناقصات و مزایدات دانشگاه تهران هستند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود کرده و در صورت دارا بودن شرایط وارد فرایند رقابت با یکدیگر می شوند. در مناقصه شرکتی برنده خواهد بود که در صورت دارا بودن شرایط مناسب ترین قیمت را ارئه بدهد. در مزایده دانشگاه تهران نیز شرکت کننده ای برنده خواهد بود که بالاترین قیمت پیشنهادی را ارائه بدهد و موضوع این مزایدات در ارتباط با این دانشگاه، عمدتا مزایده فروش و اجاره زمین و آپارتمان، مزایده بوفه دانشگاه، مزایده اقلام مازاد، انواع تجهیزات آموزشی، مزایده اجاره فضاهای آموزشی، فروش خودرو و غیره است. سپس قراردادی ما بین برنده و دانشگاه به امضا خواهد رسید که از این پس فعالیت هر دو طرف بر اساس این قرارداد خواهد بود و مدت زمان پروژه نیز در این قرارداد ذکر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های کارگاه های آموزشی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵ بازديد
۰ ۰
آیا در زمان کاهش قیمت واقعی مسکن هستیم؟

کارشناس بازار مسکن: در مقطعی قرار گرفته‌ ایم که قیمت اسمی خانه افزایش پیدا می کند اما هم پای تورم رشد نمی ‌کند. این به معنای کاهش تدریجی قیمت واقعی مسکن است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه باشید.

قیمت واقعی مسکن و تورم کشور

مهدی روانشادنیا گفت: هم اکنون بالا رفتن قیمت ملک به معنای  کاهش ارزش پول ملی و تورمی است که در کشور وجود دارد. بر اساس پیش ‌بینی ‌ها تورم مسکن در سال ۱۴۰۱ از تورم عمومی فراتر نرفت و این روند ادامه خواهد داشت. شهریور ماه سال جاری، رشد قیمت مسکن در تهران نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۳۶ درصد بوده و تورم عمومی نقطه به نقطه نیز ۴۹ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: این میزان ثبات نسبی بازار مسکن دو دلیل عمده دارد:  یک آن که مسکن در استطاعت همه اقشار نیست. بنابراین  برخی گروه‌ها از این بازار خارج می ‌شوند. در این شرایط هم قیمت اسمی مسکن افزایش پیدا می‌ کند اما هم پای تورم رشد نخواهد ‌کرد. که  این مساله به معنای کاهش تدریجی قیمت واقعی مسکن است.

روانشادنیا تاکید کرد: نوع رفتاری که بازار مسکن دارد به این صورت است که بعد از یک دوره جهش دچار چسبندگی قیمت می ‌شود. طی سالهای ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ قیمت مسکن به اندازه کافی افزایش یافته است که این مانع از رشد بیشترش می ‌شود اما کاهش اسمی هم پیدا نمی‌ کند.

وی ادامه داد: از آذرماه سال ۱۳۹۶ که آغاز فرآیند رشد بازار مسکن بوده است تا به امروز متوسط قیمت خانه در شهر تهران تقریبا ۱۰ برابر شده و بازار ارز، مقداری کمتر از این عدد رشد داشته است. در واقع به اندازه ‌ای که پول رایج کشور،  کاهش ارزش داشته قیمت آپارتمان هم حالت صعودی داشته است. بنابراین نرخ دلاری مسکن به اندازه قیمت دلاری آذر ۱۳۹۶ است.

وی ضمن اشاره به  کاهش شدید ساخت و ساز در شهر تهران تصریح کرد: بخش مسکن در کشور یکی از خصوصی ‌ترین بخش ‌های اقتصاد است. در حالی که در کشورهای پیشرفته این حوزه، یکی از دولتی ترین بخش ها به شمار می رود. بخش خصوصی به دلیل تعیین کننده بودن در بازار مسکن منجر به این می ‌شود که با هر دوره ای از رکود باکاهش ساخت و ساز روبرو شده و تبعات آن در سال های بعد خود را نشان ‌دهد.

قیمت واقعی مسکن

بر اساس اظهارات روانشادنیا انبوه سازان و سازندگان چشم انداز دقیقی از اقتصاد کشور ندارند و از سوی دیگر قیمت نهاده های ساختمانی به شدت دچار نوسان شده است. این مساله قیمت تمام شده مسکن را بالا برده و توان خرید متقاضیان را نیز کاهش می دهد. تبعات این کاهش در خرید و ساخت و ساز در آینده خود را نشان خواهد داد و امکان دارد تا دو سال آینده تحولی در فضای تقاضای بازار مسکن ایجاد شود و تعداد واحدهایی که این روزها پروانه دریافت می کنند جوابگوی نیاز مردم نباشد.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده،  قیمت متوسط هر متر خانه در تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسیده است که این عدد با افزایش ۱.۱ درصد نسبت به ماه قبل و ۳۶.۳ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل روبرو بوده است. این کمترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از فروردین ماه سال جاری تاکنون بوده است. در ارتباط با معاملات هم  فرآیند کاهش خرید و فروش که از تیر ماه شروع شده بود ادامه یافته است.  بر اساس اعلام بانک مرکزی، شهریور  سال جاری، ۶۰۳۳  مورد معامله مسکن در تهران منعقد شده است که از کاهش ۲۳ و ۲۲.۵ درصد به ترتیب نسبت به مرداد امسال و شهریور سال گذشته خبر می دهد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده های مسکن» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۷ بازديد
۰ ۰
حجم ذخایر نفت و گاز ایران و مناقصات در این حوزه

ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی و چهارمین دارنده ذخایر نفتی دنیا به شمار می رود که در صورت تجمعی ذخایر نفت و گاز جایگاه نخست را در جهان خواهد داشت. میدان هایی که این حجم از ذخایر  نفت و گاز ایران را در خود جای داده اند، در پهنه گسترده ای از کشور از آب های کم عمق خلیج فارس تا آب های عمیق دریای خزر و همچنین مناطق خشکی قرار دارند.

این جایگاه ایران در حوزه ذخایر نفت و گاز در جهان در حالی است که  این ذخایر در کشور، جزو منابع متعارف محسوب شده و ایران هنوز اکتشاف گسترده و تخمین ذخایر غیر متعارف (شیل های نفت و گاز و هیدرات های گازی) را شروع نکرده است. در ادامه این مقاله با موضوع ذخایر نفت و گاز ایران با مجله هزاره همراه باشید.

حجم ذخایر نفت و گاز ایران

اطلاعات اولیه نشان می دهد که در بخش هایی از کشور ذخایر  گسترده هیدرات های گازی وجود دارد که پیش بینی می شود آمار آنها از ذخایر گازی کشور هم بیشتر باشد. مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران طی مصاحبه ای که پیش از این داشته، ضمن اشاره  به ثروت عظیم زیر زمینی کشور در ارتباط با ذخایر نفت و گاز و میعانات گازی اعلام کرده است: بیش از ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام، در زیر زمین داریم. ذخایر قابل استحصال نفت کشورمان بر مبنای ضریب بازیافت، حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه و ذخایر گاز ما حدود ۳۳ تریلیون مترمکعب است، اما از نظر نفت و گاز حدود ۳۳۰ تریلیون مترمکعب است.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته چشم انداز افزایش تولید تا سال ۱۴۰۸ ، میزان تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه در روز و یک میلیارد و ۷۰۰ مترمکعب گاز در روز است. در حال حاضر نیز  تعداد ۱۴۵ میدان هیدروکربنی و ۲۹۷ مخزن نفتی و گازی در ایران کشف شده ‌است. از این میان تعداد ۱۰۲ میدان نفتی و ۴۳ میدان گازی است. از تعداد کل مخازن نیز، ۲۰۵ مخزن نفتی و ۹۲ مخزن گاز طبیعی هستند. از این میدان‌ ها، تعداد ۷۸ میدان، فعال بوده که ۶۲ میدان در خشکی و ۱۶ میدان در دریا قرار دارند. شمار ۶۷ میدان نیز در حال حاضر غیرفعال است.

سهم کشورها از ذخیره و تولید نفت

مناقصات نفت و گاز ایران

ذخایر نفت و گاز ایران موضوعی است که شرکت های مختلف در این حوزه، اقدام به برگزاری مناقصات مختلف می کنند. این فرایند با یک اعلام عمومی در روزنامه های کثیر الانتشار و وب سایت های اطلاع رسانی مانند وب سایت هزاره آغاز شده و افراد حقیقی و حقوقی که واجد شرایط مناقصه باشند اقدام به ارسال مدارک و اسناد خود می کنند.

 سپس رقابت مناقصه آغاز شده و برنده آن کسی خواهد بود که  دارای شرایط کیفی مد نظر مناقصه گزار بوده و قیمت پیشنهادی او کمتر از دیگر رقبا باشد. پس از آن، میان هر دو طرف قراردادی منعقد می شود که از این پس فعالیت هر دو طرف و مدت زمان انجام پروژه بر اساس این قرارداد صورت خواهد گرفت. معاملات ذخایر نفت و گاز کشور عمدتا در حوزه هایی مانند مناقصه واگذاری انجام تعمیرات چاه ها، مناقصه بهسازی خدمات اندازه گیری ذخایر، مناقصه انجام خدمات گریسکاری چاه ها، عملیات سرچاهی و غیره انجام می گیرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های تجهیزات نفت و گاز » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۹ بازديد
۰ ۰
آنتونوف 225 بزرگترین هواپیمای جهان

همیشه صفاتی مانند بزرگترین، جذاب ترین و کوچکترین و غیره برای ما جذابیت خاصی دارند. بنابراین شناخت بزرگترین هواپیمای جهان نیز خالی از لطف نخواهد بود. در حالت کلی، هواپیماها در سراسر جهان، شامل ۴ گونه مختلف  مسافربری، لوکس، جنگنده و پهپاد‌ها هستند که پهپادها جدیدترین گونه آنها هستند. ما در این مقاله از مجله هزاره به سراغ معرفی بزرگترین هواپیمای جهان می رویم.

بزرگترین هواپیمای جهان با ۶ موتور

آنتونوف ۲۲۵ به انگلیسی Antonov An-225 Mriya  بزرگترین هواپیمای جهان است که توسط آنتونوف اتحادیه جماهیر شوروی طراحی شده است. این هواپیما بعد از فروپاشی شوروی در اوکراین ساخته  شده است. این هواپیما بزرگترین هواپیما بال ثابت در کل جهان است که دارای ۶ موتور قدرتمند است. آنتونوف یک هواپیما از نوع باری – ترابری است. از قابلیت های این هواپیما می توان به حمل بار به صورت خارجی اشاره کرد. این به معنای آن است که آنتونوف می تواند یک بار بزرگ مانند یک واگن قطار را بر روی بدنه خود حمل کند.

هواپیمای غول پیکر و بزرگ An-225 Mriya  توانایی حمل بار ۲۵۰ تنی را دارد که می توان در یک محاسبه ساده ۲۵۰ تن را برابر با ۱۰ تانک نظامی دانست. از سوی دیگر، آنتونوف دارای ۸۴ متر طول و ۸۸ متر عرض است که این آمار و ارقام حدود دو برابر عرض یک زمین فوتبال است.

علاوه بر این، بزرگترین هواپیما غول پیکر جهان دارای ۳۲ عدد چرخ در طول ۸۸ متر بوده  که می تواند به تعادل و عملکرد بهتر این هواپیما به بیشترین میزان کمک کند.

بزرگترین هواپیمای جهان

این هواپیما دارای شش نفر خدمه است و از آن فقط یک عدد ساخته شده است. بزرگترین هواپیمای جهان را می توان نمونه بزرگ شده آنتونوف ۱۲۴ دانست. قدرت عجیب این هواپیما موجب شده است که نیروی رانش ۱,۵ میلیون نیوتون ایجاد کند. آنتونوف ۲۲۵  این توان را دارد که ۱۵۰۰ نفر نیرو را به راحتی جا به جا کند و حدود ۱۲ ساعت پرواز با مصرف سوختی معادل ۱۸ تن در ساعت داشته باشد.

بر اساس اخبار منتشر شده از جنگ روسیه و اوکراین، هواپیمای آنتونوف-۲۲۵ مریا، آخرین پرواز خود را در  ۵ فوریه ۲۰۲۲ انجام داده است و در نهایت آخرین بار در فرودگاه هوستومل فرود آمده‌ است. در طی نبرد فرودگاه هوستومل ابتدا اعلام شد که این فرودگاه آسیبی ندیده‌ است اما پس ۳ روز ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین، اعلام کرد این هواپیما که در آشیانه خود مستقر بوده ‌است، در یک بمباران هوایی منهدم شده ‌است و سوخته‌ است.

مشخصات بزرگترین هواپیمای جهان

  • بیشینه وزن هنگام برخاست :  ششصد هزار کیلوگرم
  • بیشینه وزن بار:  دویست و پنجاه هزار کیلوگرم
  • طول:  84  متر
  • دهانه بال  :   88,40متر
  • ارتفاع:  18,10 متر
  • خدمه:  2 خلبان و ۴ خدمه پرواز
  • پیشرانه:  شش موتور توربوفن Lotarev D-T18
  • سرعت کروز:  800  کیلومتر بر ساعت
  • برد :  15400   کیلومتر

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های امروز » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۹ بازديد
۰ ۰
شرایط ثبت نام سایپا + قیمت محصولات

گروه خودروسازی سایپا مانند دیگر گروه‌ های خودروسازی کشور بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده، قرعه کشی چندین محصول از این شرکت را برگزار و بخشی از نیاز بازار را به صورت پیش فروش عرضه می کند. قبل از این، ثبت نام سایپا و انجام قرعه کشی آن، بر عهده سامانه یکپارچه فروش خودرو بود اما هم اکنون شرکت خودروسازی سایپا به صورت مستقیم اقدام به فروش محصولات خود می کند. هر زمان که اطلاعیه مربوط به پیش ‌فروش منتشر می شود، شرایط پیش فروش محصولات سایپا مربوط به خرید هم اطلاع‌ رسانی می ‌شود تا متقاضیان بر اساس جزئیات آن برای خرید خودرو خود تصمیم بگیرند.

بر اساس این اطلاع رسانی ها افراد می توانند با اطلاع کسب کردن از قیمت روز محصولات سایپا و در نظر گرفتن بودجه مورد نظر خود برای خرید خودرو اقدام کنند. در ادامه به بررسی بیشتر شرایط ثبت نام سایپا و مزایدات این مجموعه می پردازیم. پس با مجله هزاره همراه ما باشید.

شرایط ثبت نام سایپا

در سال ۱۴۰۱ و پس از دستور وزارت صمت برای فروش محصولات تمامی خودرو سازان در چارچوب سامانه مشترک تخصیص خودرو، شرکت سایپا هم فروش و عرضه محصولات خود را در قالب این سامانه به آدرس https://saipa.iranecar.com/  انجام می ‌دهد. اخیرا نیز شرکت سایپا اعلام کرده است که نهایت تلاش خود را برای از بین بردن قرعه کشی محصولات خود انجام می دهد تا بتواند بدون قرعه کشی و در قالب طرح های فروش و پیش فروش مختلف نیاز خریداران داخلی را پاسخ بدهد.

بر این اساس، شرایط پیش فروش و فورش نقدی محصولات سایپا، برای مهر ۱۴۰۱ اعلام شده است. در این شرایط فروش، فروش به صورت قرعه کشی حذف شده است. در شرایط فروش فوری سایپا خودروهای شاهین G، پراید وانت ۱۵۱، کوییک پلاس اتوماتیک، کوییک R اتوماتیک و کوییک R معمولی عرضه شده است که  زمان تحویل این محصولات بین ۳۰ الی ۹۰ روز کاری است. شرایط ثبت نام سایپا، برای دو خودرو شاهین و پراید ۱۵۱ بدون محدودیت و صرفا داشتن گواهینامه و برای سایر خودروها محدودیت خرید از خودروسازان طی ۱۸ ماه گذشته و داشتن گواهینامه لازم است.

اما در طرح پیش فروش مهرماه سایپا خودروهایی مانند شاهین، سایناs، کوییکs، کوییک پلاس اتوماتیک، کوییک معمولی، کوییک R، کوییک r اتوماتیک و پراید وانت ۱۵۱ عرضه شده است. زمان تحویل این محصولات از دی ماه ۱۴۰۱ تا  تیر ماه ۱۴۰۲ تعیین شده است. در این طرح از شرکت خودروسازی سایپا، قیمت خودروها قطعی نیست و در زمان تحویل خودرو تعیین خواهد شد.کلیه طرح های پیش فروش این شرکت بدون محدودیت است و صرفا داشتن گواهی ‌نامه لازم است.

مزایدات سایپا

شرکت خودروسازی سایپا نیز همانند دیگر شرکت ها اقدام به برگزاری انواع مناقصات و مزایدات می کند. در مناقصه شرکتی برنده این فرایند خواهد بود که بتواند شرایط لازم شرکت برگزار کننده مناقصه را داشته و قیمتی مناسب تر از دیگر رقبا پیشنهاد بدهد. اما در مزایدات شخص حقیقی یا حقوقی ای برنده خواهد بود که بتواند قیمتی بالاتر را برای خرید پیشنهاد بدهد. مزایدات سایپا عمدتا در حوزه هایی مانند مزایده اقلام ضایعاتی، مزایده واگذاری شرکت، مزایده خودرو و غیره اجرایی می شوند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های شرکت سایپا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۶ بازديد
۰ ۰
با نحوه خرید مسکن مهر بیشتر آشنا شوید

مسکن مهر یکی از نهادهایی است که با تصویب بند دال قانون بودجه سال ۱۳۸۶ قدم به عالم اعتباری حقوق گذاشته است. پس از این تاریخ بر اساس آیین نامه ها و بخشنامه های متعدد، چارچوب ها و ضوابطی در ارتباط با خرید مسکن مهر مشخص شده است. در ادامه این خبر با نحوه خرید این واحدها بیشتر آشنا می شویم. پس با مجله هزاره همراه شوید.

روش های خرید مسکن مهر

زمین هایی که خانه های مسکن مهر در آنها ساخته می شوند به دو نوع ملکی و اجاره ۹۹ ساله تقسیم می شوند. در آن دسته از واحدهایی که عرصه و زمین در اصطلاح به‌ صورت ملکی است، به این معنا است که متقاضیان مالک زمین ملک نیز هستند، زمین و ساختمان (عرصه و اعیان) قابل انتقال است. ولی در مجتمع ‌های اجاره ۹۹ ساله، تنها اعیان (ساختمان) منتقل خواهد شد.

در سال ۱۳۹۳ بر اساس یک دستورالعمل از سوی وزارت راه و شهرسازی خرید و فروش واحدهای مسکن مهر آزاد شد. به این صورت خرید و فروش املاک مسکن مهر شکلی قانونی به خود گرفت. بر اساس این دستورالعمل  خرید و فروش مسکن مهر در حال ساخت، پس از واگذاری و تحویل یا پس از تنظیم اسناد مالکیت امکان خواهد داشت.

 در خرید و فروش مسکن مهر ملکی، عرصه و اعیان که به معنای زمین و ساختمان است؛ هر دو منتقل می ‌شوند. در ارتباط با واحدهای مسکن مهر ملکی (خود مالک) که فروش اقساطی قطعی یا تدریجی آن صورت گرفته باشد، هر دو طرف، نقل و انتقال (شامل انتقال‌ دهنده و انتقال گیرنده) به‌ صورت همزمان برای تغییر نام مدیون به بانک مراجعه و بانک عامل باید پس از انجام تشریفات قانونی و تسویه بدهی معوقه و به‌ روزرسانی اقساط، نسبت به تغییر نام مدیون در دفترچه فروش اقساطی اقدام کند.

اما در ارتباط با انتقال واحدهای مسکن مهر اجاره ۹۹ ساله تنها ساختمان یا اعیان منتقل خواهد شد و زمین در مالکیت دولت باقی خواهد ماند. به این صورت زمین به شکل ۹۹ ساله به متقاضی اجاره داده می شود. در این دسته از املاک هم هر دو طرف برای تغییر نام مدیون هم زمان باید به بانک مراجعه کرده و پس از انجام کارهای قانونی و تسویه بدهی معوقه و به روز رسانی اقساط مراتب به مرجع صدور معرفی نامه که اداره کل راه و شهرسازی، شرکت عمران شهر جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است برای جایگزینی مستاجر در قرارداد اجاره عرصه اعلام می شود. در آن دسته از مورد هایی که که برای واحد مسکن مهر، قرارداد پیش فروش میان سازنده و متقاضی امضا شده است، ولی هنوز مراحل مربوط به واحد و فروش اقساطی انجام نگرفته است، باید ابتدا مراحل لازم برای تخصیص تسهیلات و دریافت دفترچه اقساط انجام بگیرد. سپس به ترتیبی که در مورد واحدهای ساخته شده گفته شد، کارهای انتقال مالکیت صورت بگیرد.

برای این کار نیاز است تا واحد مورد نظر شرایط زیر را داشته باشد:

  1. در قرارداد پیش‌ فروش یا صورت جلسه تخصیص واحد، نام پروژه، بلوک، طبقه و واحد تعیین و قید شده باشد.
  2. سفت‌کاری واحد مورد نظر به اتمام رسیده باشد.
  3. پروژه ‌ای که واحد در آن قرار دارد، قابلیت دریافت وام و تسهیلات و اخذ دفترچه اقساط را داشته باشد.

نکات مهم در خرید مسکن مهر

در هنگام خرید واحدهای مسکن مهر باید توجه داشته باشید که پیش از نهایی کردن معامله و پرداخت وجه حتما از وضعیت ملک مورد نظر و مالکیت آن استعلام بگیرید. تا زمانی که واحدهای مسکن مهر سند رسمی نداشته باشند استعلام مالکیت آنها از اداره ثبت اسناد امکان پذیر نخواهد بود. در این زمینه،  مرجع اطلاع از مالکیت مسکن مهر، شرکت ‌های عمران شهرهای جدید یا اداره کل راه و شهرسازی است.

از سوی دیگر باید دقت داشت که از جمله شرایط نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر، نداشتن بدهی معوقه و تسویه بدهی های گذشته در ارتباط با آن واحد است. بنابراین فروشنده واحد مسکن مهر نباید در ارتباط با اقساط تسهیلات بانکی بدهی داشته باشد. علاوه بر این واحد مورد نظر  نباید به سازمان ملی زمین و مسکن یا شرکت عمران شهرهای جدید یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بدهی داشته باشد. اما اگر واحدی در این مورد بدهی داشته باشد، باید برای تسویه بدهی ‌های مذکور اقدام شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده های خانه و آپارتمان» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۸ بازديد
۰ ۰
پیمانکار جزء یا پیمانکار دست دوم کیست؟

پیمانکار جزء، پیمانکار دست دوم یا پیمانکار فرعی واژه هایی هستند که در قراردادهای پیمانکاری استفاده می شوند. پیمانکار جزء، شخص حقیقی یا حقوقی است که تخصص در انجام کارهای اجرایی دارد و پیمانکار برای اجرای بخشی از عملیات موضوع پیمان، با او قرارداد می بندد. در یک تعریف ساده تر پروژه ها در حالت طبیعی دارای یک کارفرما و پیمانکار هستند که کارفرما اجرای پروژه را به پیمانکار واگذار می کند و پیمانکار متعهد می شود که پروژه را با کیفیت مورد نظر کارفرما و در مدت زمان مشخصی تحویل بدهد. این پیمانکار، در واقع پیمانکار اصلی پروژه است.

یک پروژه اعم از ساختمانی یا غیر ساختمانی از نظر هزینه و نوع فعالیت ها ممکن است، گستردگی بسیار زیادی داشته باشد و به همین دلیل هم برای پیشرفت و سرعت بیشتر در کار، پیمانکار اصلی بخشی از کارها را به افراد دیگر می سپارد. این افراد و پیمانکاران با پیمانکار اصلی طرف حساب هستند و بخشی از کارهای یک پروژه را انجام خواهند داد که به آنها  پیمانکار دست دوم یا پیمانکار جزء یا پیمانکار فرعی گفته می شود. در ادامه این مقاله از مجله هزاره، با معرفی بیشتر این نوع از پیمانکاران همراه ما باشید.

ماهیت پیمانکار جزء

پیمانکار دست دوم از نظر ماهیت کاری، یک پیمانکار است اما از دید کارفرما به عنوان پیمانکار دست دوم یا پیمانکار فرعی شناخته می شود. بنابراین از دید کارفرمای یک پروژه، پیمانکاری که با خود کارفرما طرف حساب است، پیمانکار اصلی بوده و شخصی که با پیمانکار اصلی قرارداد دارد پیمانکار جزء یا فرعی است. مشاغلی مانند آرماتور بند، سفت کار، سیمانکار، سنگ کار، گچ کار، نقاش، برق کار، شرکت نصب آسانسور، شرکت های ایمنی و … می توانند جز پیمانکاران دست دوم یا پیمانکاران جزء طبقه بندی شوند.

پیمانکار جزء یا پیمانکار دست دوم

نکات مهم در مورد پیمانکار جزء

– پیمانکار جز، می تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

– قرارداد ما بین پیمانکار اصلی و پیمانکار جزء لزوما به صورت کتبی نیست و ممکن است توافق شفاهی باشد.

– نحوه تسویه حساب و پرداخت ها به پیمانکاران جزء الزاما به یک شکل نیست، اگرچه عموما به صورت دستمزدی و بر اساس میزان کار انجام شده است ولی ممکن است تسویه حساب بر اساس کارکرد روزانه، متر مربع، متر مکعب، مقطوع، فهرست بهایی و … باشد. پرداخت ها به پیمانکاران جزء معمولا به صورت علی الحساب (بر اساس پیشرفت کار) یا پیش پرداخت است. همچنین بعد از اتمام کار محول شده به پیمانکار جزء، متره و اندازه گیری انجام می شود و پس از محاسبه اضافات و کسورات، تسویه حساب نهایی صورت می گیرد.

– پیمانکار جزء ممکن است به صورت حضوری یا غیر حضوری در پروژه مشغول باشد و لزوما در داخل پروژه یا کارگاه کار نمی کند. در واقع ممکن است پیمانکار جز، بخش اعظمی از کار محول شده را در کارگاه یا شرکت خود انجام داده و صرفا جهت نصب و راه اندازی به محل پروژه مراجعه کند.

– پیمانکار جزء تا ابد پیمانکار جزء نیست. برای مثال، یک پیمانکار که در یک پروژه بعنوان پیمانکار جز یا پیمانکار فرعی شناخته  می شود می تواند در پروژه دیگر پیمانکار اصلی باشد.

– بر اساس ماده ۲۴ شرایط عمومی پیمان، در صورتی که در اسناد و مدارک پیمان، کارفرما، لزوم تایید صلاحیت پیمانکاران جز را پیش بینی کرده باشد، پیمانکار موظف است که تایید کارفرما را در این مورد به دست بیاورد.

– پیمانکار اصلی مسئول تمام عملیاتی است که توسط پیمانکاران جزء یا کارکنان آنها انجام می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های پروژه مشارکت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۱۰ بازديد
۰ ۰
هواپیمای ساخت داخل تا 3 سال آینده وارد چرخه پروازی می شود

رییس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد: دولت سیزدهم برای تولید هواپیمای ساخت داخل سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صنعت و معدن و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به صورت کنسرسیومی سه‌ جانبه مامور کرده است تا طراحی، تولید و ساخت هواپیمای ایرانی صورت بگیرد. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

هواپیمای ساخت داخل، پاسخگوی نیاز کشور به ۵۵۰ هواپیما

محمد محمدی بخش ضمن اشاره به نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما گفت: یکی از مسیرهای توسعه ناوگان، ساخت هواپیمای داخلی است که پیش بینی می شود تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیمای ساخت داخل وارد چرخه پروازی شود.

رییس سازمان هواپیمایی، در ارتباط با آخرین وضعیت طراحی و تولید هواپیماهای ۷۲ و ۱۵۰ نفره مسافربری، هواپیماهای ۱۲ و ۱۷ نفره ایرتاکسی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم در تولید هواپیما سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صنعت و معدن و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به صورت کنسرسیومی سه ‌جانبه مامور کرده است تا طراحی، تولید و ساخت هواپیمای ایرانی جامه عمل بپوشد.

وی در ادامه اضافه کرد: در این زمینه تامین منابع مالی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان وزارت صمت و تولید بر عهده وزارت دفاع کشور است. ما به هواپیماهای کوچک و ایرتاکسی در اقتصاد هوانوردی در نقش یک هدف زود بازده نگاه می کنیم.

محمدی بخش افزود: در ارتباط با ایرتاکسی هم راه بیرون رفتن از مشکلات را گسترش هوانوردی منطقه ای می دانیم و در آینده نزدیک این موضوع نهایی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اولویت دولت سیزدهم تولید هواپیماهای بومی است که مواردی از آن در دستور کار قرار گرفته است. موضوع مهم آن است که سرریز دانش کارخانه هواپیما سازی به بقیه بخش‌ ها نیز صورت بگیرد.

محمدی بخش اضافه کرد: کشور در حال حاضر به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد که باید از طریق برنامه ساخت داخل، واردات هواپیمای نو و خرید هواپیمای کارکرده اقدام لازم صورت بگیرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشور در پایان ضمن تاکید بر فشار تحریم و عدم امکان خرید قطعات نو برای هواپیما تصریح کرد: در حال حاضر، عمده نقص و کمبود ما در صنعت در حوزه تامین هواپیما است. در این راستا این کنسرسیوم سه جانبه بین سه وزارتخانه تشکیل شده است و پیش ‌بینی می شود تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیمای مسافری ایرانی وارد ناوگان هوایی مسافر شود. در این زمینه، پلتفرم های مورد نظر، تهیه و نیاز کشور در آن در نظر گرفته شده است. بر این اساس سه پلتفرم ۵۰، ۷۲، ۱۵۰ نفره تهیه شده که آنچه مد نظر است تولید این هواپیماها از ۵۰ نفره آغاز می شود.

وی همچنین در ارتباط با افزایش قیمت بلیط هواپیما گفت: آخرین تغییر قیمت بلیت هواپیما در آذرماه سال گذشته بوده است که میانگین ۱۵ درصد کاهش داشته بنابراین بررسی ها و کارشناسی ها انجام شده و در جلسه شورای عالی هواپیمایی این موضوع بررسی خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های صنایع هواپیمایی ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.