شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

آرشیو مرداد ماه 1401

مركز اطلاع رساني جامع مناقصه و مزايده و استعلام كشور

۱۴ بازديد
۰ ۰
فولاد مبارکه اصفهان و معاملات ان

بزرگترین واحد صنعتی خصوصی در ایران و بزرگترین مجتمع فولاد در ایران شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. این مجموعه در جنوب شهر کرکوند و جنوب غربی شهر مبارکه قرار گرفته است و هم اکنون محرک بسیاری از صنایع بالا دستی و پایین دستی است. فولاد مبارکه اصفهان در ۱۱ دوره توانسته جایزه ملی تعالی سازمانی و در ۶ دوره جایزه شرکت دانشی در کشور رتبه نخست را به دست بیاورد. این شرکت همچنین در سال ۱۳۹۱ برای نخستین بار به عنوان تنها شرکت ایرانی با کسب امتیاز ۶۵۴ تندیس جایزه ملی تعالی سازمانی را دریافت کرد.

شرکت های زیر مجموعه  فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر مواد اولیه بیش از ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی ‌سازی و سازه‌ های دریایی و غیره را تامین می کنند. علاوه بر این بخشی از محصولات این شرکت همه ساله برای برآورده کردن نیازهای ارزی و حضور مستمر در بازارهای جهانی، صادر می شود. در ادامه این مقاله از مجله هزاره به بررسی بیشتر این مجموعه خواهیم پرداخت. پس با ما همراه شوید.

تاریخچه فولاد مبارکه اصفهان

این مجموعه در ۲۳ دی ماه ۱۳۷۱ احداث شد و هم اکنون یکی از بزرگ ترین واحدهای صنعتی و بزرگ ترین مجتمع تولید فولاد در ایران است. این شرکت در زمینی به مساحت ۳۵ کیلومتر مربع در نزدیکی شهر مبارکه و در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان قرار گرفته است. هدف از ساخت مجتمع فولاد مبارکه اصفهان طرح توسعه ذوب آهن اصفهان بودکه پس از انقلاب اسلامی طرح ساخت آن به شکل شرکتی مستقل از ذوب آهن به اجرا در آمد. علاوه بر این در طرح اولیه که پیش از انقلاب تدوین شده بود قرار بر آن بود که تجهیزات و ماشین ‌آلات فولاد مبارکه توسط ماشین‌ سازی اراک ساخته شود.

عملیات اجرایی این مجتمع اما در سال ۱۳۶۰ آغاز شده بود که در دوران جنگ ایران و عراق فعالیت خود را ادامه می داد. فعالیت ساختمانی و فنی اجرا شده در دوران ساخت این مجتمع در نوع خود در خاورمیانه کم نظیر بوده و حدود ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب خاک ‌برداری و بالغ بر یک میلیون و ۸۴۵ هزار متر مکعب بتن ‌ریزی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع قالب ‌بندی و ۸۰ هزار تن آرماتور، حدود ۱۵۰ هزار تن اسکلت فلزی، یک میلیون متر مربع نصب پوشش و بالغ بر ۵۰۰ هزار تن تجهیزات و ماشین ‌آلات در آن نصب شده است.

فعالیت شرکت فولاد مبارکه اصفهان

در ادامه به موضوع فعالیت های این مجموعه می پردازیم.

–   بهره ‌برداری از کارخانه فولادسازی مجتمع فولاد مبارکه واقع در ۷۴ کیلومتری شهر اصفهان

–   انجام هرگونه فعالیت تولیدی، معاملاتی و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع شرکت مرتبط باشد

–  مشارکت و سرمایه‌ گذاری در سایر شرکت ‌ها از طریق تاسیس یا تعهد سهام شرکت ‌های جدید یا خرید یا تعهد سهام شرکت ‌های موجود

–  تهیه و تدوین و انتشار نشریات علمی و فنی و تحقیقاتی و انجام کارهای تحقیقاتی و تبلیغاتی در رابطه با موضوع فعالیت شرکت

–   کمک و مساعدت به موسسات فرهنگی، آموزشی و ورزشی

– اکتشاف، استخراج  و بهره‌ برداری از معادن فلزی و غیر فلزی مورد نیاز صنعت فولاد از جمله‌ استخراج سنگ‌آهن، دولومیت، تولید سنگ‌آهن دانه‌ بندی، کنسانتره و گندله از آن

–   انجام سایر اموری که به نحوی از انحا به پیشبرد اهداف شرکت کمک کند

جوایز و عناوین

–   صادرکننده نمونه ملی در سال ۱۳۹۴

– رتبه نخست در ۶ دوره جایزه شرکت دانشی ایران

–  کسب تندیس شرکت حامی محیط زیست در سال ۱۳۹۴

–   رتبه نخست در ۱۱ دوره جایزه ملی تعالی سازمانی (EFQM)

مناقصه فولاد مبارکه اصفهان

معاملات فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان نیز مانند دیگر سازمان های دولتی و خصوصی برای همکاری بیشتر با دیگر سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی و ایجاد شفافیت بیشتر در جریان معاملات خود، اقدام به برگزاری مناقصات و مزایداتی می کند. به این ترتیب با اعلام یک فراخوان عمومی از اشخاص حقیقی یا حقوقی برای شرکت در این فرایندها دعوت به عمل آورده می شود. این فراخوان ها در روزنامه های کثیر الانتشار منتشر شده یا در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی به اطلاع عموم می رسد. یکی از این گزینه های اطلاع رسانی وب سایت هزاره است که با تجربه چندین ساله خود بیشترین آگهی های معاملاتی مناقصه و مزایده را در کشور پوشش می دهد.

پس از فراخوان عمومی، شرکت هایی که واجد شرایط هستند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود کرده و در صورت دارا بودن شرایط وارد فرایند رقابت با یکدیگر می شوند. در مناقصه شرکتی برنده خواهد بود که در صورت دارا بودن شرایط مناسب ترین قیمت را ارئه بدهد و در مزایده شرکت کننده ای برنده خواهد بود که بالاترین قیمت پیشنهادی را ارائه بدهد. سپس قراردادی ما بین برنده و فولاد مبارکه اصفهان به امضا خواهد رسید که از این پس فعالیت هر دو طرف بر اساس این قرارداد خواهد بود و مدت زمان پروژه نیز در این قرارداد ذکر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ساخت، نصب، تعمیرات صنایع فولاد » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۶ بازديد
۰ ۰
رشد 34 درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا

در نیمه نخست سال جاری میلادی تجارت ایران و اتحادیه اروپا رشد ۳۴ درصدی را تجربه کرده است و با این میزان به حدود ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است.  این میزان رشد شامل واردات و صادرات این کشورها با ایران شده و مربوط به مدت زمان نیمه نخست سال جاری است. با این میزان رشد، تجارت ایران با اتحادیه اروپا از  مرز ۲ و نیم میلیارد یورو گذشت. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

رشد تجارت ایران با اتحادیه اروپا در مقایسه با سال گذشته

بر اساس آمارهای منتشر شده از سمت پایگاه خبری یورو استات، تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نیمه اول سال جاری میلادی رشد حدود ۳۴ درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرده است و به رقم ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است. بر این اساس مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه ‌های ژانویه تا  ژوئن سال  گذشته  بالغ بر حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ رشدی بالغ بر ۳۷ درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل تجربه کرده است و به ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است. در ماه ‌های ژانویه تا ژوئن سال قبل حدود۴۰۰ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

از سوی دیگر در زمینه صادرات هم صادرات اتحادیه اروپا به ایران در نیمه نخست امسال هم  ۳۳ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است و به ۲ میلیارد یورو رسیده است. در واقع این اتحادیه در نیمه نخست سال گذشته حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

این آمارهای یورو استات همچنین نشان می دهد که کشور آلمان بزرگ ترین شریک تجارت ایران در میان کشورهای اروپایی بوده است و در نیمه نخست سال جاری میلادی بیش از یک سوم تجارت ایران و اروپا به این کشور اختصاص داشته است.

بر این اساس مبادلات تجاری ایران و آلمان در نیمه نخست سال جاری میلادی ۶ درصد افزایش یافته و به ۹۵۰ میلیون یورو رسیده است. این در حالی است که این مبادلات در مدت زمان مشابه سال قبل با آلمان در محدوده ۸۹۲ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات کشور آلمان از ایران در طی نیمه نخست سال جاری ۸ درصد افزایش پیدا کرده است و به ۱۵۱ میلیون یورو رسیده و این در حالی است که آلمان در نیمه نخست سال قبل  140 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

از سوی دیگر صادرات آلمان به ایران هم در نیمه نخست سال جاری با افزایش ۶ درصدی روبرو بوده است و از ۷۵۲ میلیون یورو در این زمان در سال گذشته به ۷۹۹ میلیون یورو در همین زمان در سال جاری رسیده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های بین الملل » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۹ بازديد
۰ ۰
کمربندی شمال شرقی شیراز

فاز نخست کمربندی شمال شرقی شیراز در اسفند ماه ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید که هنوز به مرحله اتمام نرسیده است. در صورت افتتاح کامل این کمربندی دسترسی مردم از از بزرگراه شیراز – اصفهان نیز فراهم می شود.  مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در این ارتباط  و نیز روند واگذاری مدیریت کمربندی جنوب توضیحاتی را ارائه داده است. پس در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

مشکلات کمربندی شمال شرقی شیراز

امیر حسین جمشیدی در این ارتباط گفت: تنها مساله ای که پیش روی پروژه کمربندی شمال شرقی شیراز وجود دارد؛ بحث ایمن‌ سازی چپگرد جاده شیراز _اصفهان به جاده خرامه است که این مشکل توسط مشاور در حال بررسی است و برآوردهای ریالی نیز در حال انجام است اما همچنان تصمیم ‌گیری نهایی اعلام نشده است.

جمشیدی خاطر نشان کرد: کمربند شمال شرقی شیراز یک پروژه مشارکتی است که بخشی از آن در مسیر زیباشهر تا جاده خرامه پیش از این افتتاح شده بود و مسیر جاده خرامه به اصفهان نیز به بهره ‌برداری رسیده است.

فاز اول کمربندی شمال شرقی شیراز به طول ۱۴ کیلومتر اواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید و بهره برداری کامل از آن می تواند ترافیک ورودی به شهر شیراز را از سمت شمالی و محور دروازه قرآن کاهش دهد. در این صورت شهروندان برای دور شدن از ترافیک و مشکلات تردد در زمان های شلوغ و ترافیک های طولانی می توانند از این محور جایگیزین استفاده کنند.

علاوه بر این مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در ارتباط با آخرین وضعیت کمربندی جنوبی شهر شیراز هم گفت: بخشی از کمربندی جنوبی که در حد فاصل پل امام حسن (ع) تا ورودی شهرک صنعتی قرار دارد از لحاظ تصمیمات سیاسی در محدوده قانونی شهر واقع شده است.

وی ادامه داد: طی سال ‌های گذشته تمام این پروژه به دلیل اینکه مدیریت آن یکپارچه شود به عهده اداره کل راهداری بود اما با توجه به اینکه در جنوب کمربندی مناطق مسکونی شکل گرفته است و شهرداری هم مسئول امور عمرانی است بر اساس آخرین تصمیمی که در شورای ترافیک اتخاذ و دستور استاندار فارس نیز در این زمینه صادر شد قرار بر این شد که بخشی از کمربندی جنوبی که در حدفاصل پل امام حسن (ع) تا ورودی شهرک صنعتی قرار دارد به شهرداری واگذار شود.

جمشیدی همچنین اضافه کرد: البته اعتباراتی هم از محل منابع ملی داشتیم که اداره کل راهداری قرار شد تا پایان سال جاری بحث ایمن‌ سازی نصب نیوجرسی و روشنایی بخش ‌هایی از این پروژه را انجام دهد.

مدیر کل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس در ارتباط با میزان این اعتبارات افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی برای این پروژه در نظر گرفته شده است که تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های شیراز » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۹ بازديد
۰ ۰
آیا صنعت ساختمان ایران به چین و ترکیه نیاز دارد؟

بر اساس آنچه کارشناسان حوزه بازار و مسکن اعتقاد دارند؛ در صورتی که از نیروهای متخصص و با تجربه ایرانی در صنعت ساختمان استفاده شود و ریسک های غیر اقتصادی که موجب تورم در این زمینه می شود از بین برود شاهد رویدادهای خوبی در حوزه بازار مسکن خواهیم بود. با این وضعیت هم می توان با ارتقای تکنولوژی  و کاهش هزینه های ساخت اقشار بیشتری از جامعه را خانه دار کرد.

این در حالی است که هم اکنون بهای زیادی به مهندسان ایرانی داده نمی شود و هنوز هم برخی از افراد در طرح نهضت ملی مسکن به چین و ترکیه امید دارند که هنوز آنها هم نیامده اند. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

نیاز صنعت ساختمان به نیروهای داخلی

ابوالحسن میرعمادی، فعال صنعت ساختمان گفت: تعداد بسیاری از مهندسان ماهر ایرانی در کشورهای دیگری مشغول به کار هستند و حتی فناوری صنعت ساختمان آن کشورها را ارتقا داده‌اند. این در حالی است که صنعت ساختمان در ایران به شکلی سنتی اداره می ‌شود. چرا ما از این نیروهای جوان و متخصص در داخل کشور خودمان استفاده نکنیم؟ صنعت ساختمان در ایران با جامعه نیم میلیونی مهندسان، محتاج کشورهای دیگر نیست.

این فعال صنعت ساختمان ضمن اشاره به اینکه برخی از مسئولان به خارج از کشور چشم دارند گفت: برای اجاره پروژه ای مانند نهضت ملی مسکن به سراغ چینی ها و ترک ها رفتند که آنها هم قبول نکردند. در حالی که اگر از جوانان تحصیل کرده خودمان حمایت کنیم صنعت ساختمان رشد بسیاری خواهد کرد. در این صورت در گام اول می توانیم نیمه صنعتی و در گام بعد نیز کاملا صنعتی شویم.

میر عمادی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم به کمک اقتصاددانان، تورم را کنترل و با استفاده از مهندسان مجرب، بخش ساختمان را ارتقا دهیم قطعا اتفاقات خوبی در بازار مسکن خواهد افتاد و تورم این بخش کنترل خواهد شد.  بخشی از مشکلات حوزه مسکن، درونی و بخش دیگری از آن بیرونی است که شامل ریسک های غیراقتصادی می ‌شود. اگر در این دو حوزه به موفقیت دست پیدا کنیم، تامین مسکن برای اقشار جامعه دور از دسترس نخواهد بود.

وی اضافه کرد: هزینه ساخت در یک پروژه ساختمانی حدود ۶۰ درصد قیمت مسکن را به خود اختصاص داده است. در این میان ۴۰ درصد نیز هزینه زمین است. به دنبال رشد قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران در مناطق متوسط شهر تهران هزینه ساخت هر متر مربع مسکن حدود ۱۵۰۰ دلار است. در مناطق جنوبی این عدد ۱۰۰۰ دلار و در شمال شهر حدود ۲۰۰۰ دلار می‌شود. به این رقم ۴۰ درصد قیمت زمین هم اضافه می شود. بنابراین هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در شهر تهران به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

بر اساس اظهارات این کارشناسان حوزه مسکن، با وجود رشد قیمت ساخت، بازار مسکن کششی برای افزایش قیمت ندارد. این مساله تاثیر خود را بر تولید مسکن گذاشته و ساخت و ساز در مقایسه با اوایل دهه ۹۰ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کمتر شده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مصالح ساختمانی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۷ بازديد
۰ ۰
معرفی چند پالایشگاه نفت فعال در ایران و معاملات آنها

پالایش نفت به مجموعه عملیاتی گفته می شود که به وسیله آنها بسیاری از مواد مختلف مانند بنزین، نفت سفید، نفت گاز یا گازوئیل، نفت کوره، گریس، قیر و غیره از نفت خام به دست می‌ آید. در این زمینه پالایشگاه نفت نیز یک واحد صنعتی است که در آن این فرایند انجام شده و نفت خام به موادی مفید مانند گاز مایع و دیگر فراورده های نفتی تبدیل می شود.  پالایشگاه های نفت به صورت معمول واحدهایی صنعتی بزرگ و پیچیده هستند که در آنها واحدهای مختلف توسط مسیرهای لوله کشی به هم پیوند داده می شود.

عملیات اصلی پالایش به سه دسته کلی تقسیم بندی می شود: جدا کردن مواد ( با استفاده از تقطیر جزء به جزء)، تبدیل ( تبدیل اجزاء نامرغوب و کم ‌مصرف به اجزاء مرغوب در پالایشگاه) و تصفیه فرآورده‌ های نفتی که امروزه بیش از نیم قرن از مصرف فرآورده ‌های نفتی به صورتی غیر از سوخت می ‌گذرد. با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی انسان توانسته است تا تعداد زیادی از ئیدروکربن ها را به صورت خالص از دیگر فراورده های نفتی جدا کرده و به تولید سایر مواد شیمیایی و صنعتی برساند. در این زمینه صنایع وابسته به نفت را که از مواد نفتی محصولات غیر نفتی تهیه می‌ کنند؛ صنایع پتروشیمی می ‌نامند و مواد اولیه‌ حاصل از صنعت نفت که برای تهیه سایر فرآورده‌ های شیمیایی به کار برده می شود، مواد پتروشیمی نام گذاری می کنند. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه ما باشید.

پالایشگاه نفت فعال در ایران

در پالایشگاه نفت چندین واحد صنعتی فعالیت دارند که بر اساس فرآیند تقطیر و نقطه جوش متفاوت هیدروکربن ها عمل می کند. در پالایشگاه های پیشرفته هیدروکربن ‌های سنگین و اجزای گازی سبک به مواد با ارزش تری تبدیل می شوند. نوع طراحی و پیچیدگی آن در یک پالایشگاه نفتی به نوع خوراک ورودی آن وابسته است. پالایشگاه های نفت تولید کننده میزان و محصولات متفاوتی از گاز مایع  (LPG)، بنزین، نفتا، نفت سفید و سوخت جت، گازوئیل و سوخت دیزل، مازوت، روغن های نفتی، واکس پارافین، آسفالت و قیر، کک نفتی و گوگرد است.

میزان سرمایه گذرای برای تولید یک پالایشگاه از ۱۸ هزار دلار تا ۲۵ هزار دلار به ازای هر بشکه ظرفیت پالایش متفاوت است. در قرن بیستم پالایشگاه نفت آبادان بزرگترین پالایشگاه جهان لقب گرفته است. این عنوان در اکتبر ۲۰۰۶ به پالایشگاهی در تگزاس ایالت متحده تعلق گرفته است.

بر اساس اعلام وزارت نفت ایران لیست پالایشگاه های نفت ایران به شرح زیر است:

 – پالایشگاه نفت آبادان: این پالایشگاه هم اکنون با ظرفیت پالایش ۴۳۰ هزار بشکه در روز، بزرگترین پالایشگاه ایران به شمار می رود.

 – اراک: این پالایشگاه در فاصله ۳۰ کیلومتری از اراک قرار دارد و هم اکنون با تولید ۱۶.۵ لیتر بنزین بزرگ ترین تولید کننده بنزین در کشور است.

 – اصفهان: ظرفیت تولید این پالایشگاه هم اکنون ۳۷۵ هزار بشکه در روز است.

– بندر عباسپالایشگاه بندرعباس در مجاورت شهر بندرعباس قرار دارد و تنها پالایشگاه مدرن نفت خام در ایران و خاورمیانه است.

  – تبریز: تاسیسات این پالایشگاه در جنوب غربی تبریز قرار دارد و طراحی و ساخت آن به سال ۱۳۵۳ مربوط می شود.

 – تهران: ظرفیت تولید این پالایشگاه ۲۳۵ هزار بشکه در روز بوده و در سال ۱۳۴۶ تاسیس شده است.

 – جی: این پالایشگاه با سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در سال ۱۳۸۲ تاسیس شده است و بزرگترین واحد تولید کننده انواع قیر در ایران است.

-شیراز: این مجموعه در ۲۲ کیلومتری شهر شیراز بوده و ظرفیت آن ۴۰ هزار بشکه در روز است.

  – کرمانشاه: این پالایشگاه نیز در سال ۱۳۰۱ فعالیت خود را شروع کرده است و ظرفیت اولیه آن ۲ هزار بشکه در روز بوده است.

 لاوان: این پالایشگاه در استان هرمزگان قرار دارد و از شرکت های تابعه سازمان تامین اجتماعی است.

معاملات پالایشگاه نفت

پالایشگاه های نفت مانند هر سازمان دولتی و خصوصی دیگر اقدام به برگزاری انواع مناقصات و مزایدات می کنند. با اعلام یک فراخوان عمومی این مناقصات آغاز شده و این فراخوان در روزنامه های کثیر الانتشار و وب سایت های اطلاع رسانی مانند وب سایت هزاره منتشر می شود. سپس شرکت های واجد شرایط اقدام به ارسال مدارک خود کرده و در صورت دارا بودن شرایط وارد فرایند رقابتی مناقصات شرکت های پالایشگاهی می شوند.

پس از برگزاری مناقصه شرکتی که در کنار دارا بودن شرایط کیفی، قیمت پیشنهادی پایین تری را ارائه بدهد، برنده مناقصه خواهد بود. پس از این مرحله قراردادی ما بین دو طرف منعقد خواهد شد که تعهدات هر دو طرف و مدت زمان همکاری در آن قید خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های احداث نیروگاه » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۷ بازديد
۰ ۰
دلیل کمبود بلیت قطار در کشور

کمبود بلیت قطار مساله ای است که در تابستان سال جاری به خصوص در هفته ها و روزهای اخیر بیشتر احساس می شود و مسافران از آن گله بسیاری دارند. این مشکل بنابر نظرات کارشناسان به دلیل افزایش تقاضا برای سفر در دوران پس از کرونا و همچنین کاهش تعداد ناوگان ریلی رخ داده است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه باشید.

 افزایش تقاضا یا کمبود امکانات عامل کمبود بلیت قطار؟

طی ماه ها و به خصوص هفته های گذشته کمبود بلیت قطار مشکلات متعددی را برای مسافران در سفرهای ریلی به وجود آورده است که کارشناسان اعتقاد دارند این مساله دلایل مختلفی دارد.

محمد رجبی، نایب رئیس انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران در ارتباط با این موضوع گفت: پس از دوران پیک شیوع ویروس کرونا و با گسترش واکسیناسیون در سال گذشته، تقاضا برای سفرهای ریلی مانند دیگر حوزه‌ های حمل و نقل افزایش بسیاری داشته است و از طرف دیگر هم با توجه به بالابودن هزینه ‌های عملیاتی ناوگانی در این مدت به شبکه ریلی اضافه نشده است. البته معاون اول رییس‌ جمهور اخیرا به وزیر راه دستور داد که روش ‌های متعددی در جهت افزایش انگیزه‌ های لازم برای جذب سرمایه گذاری را به کار بندد اما در این زمینه انگیزه‌ای هم وجود ندارد.

رجبی همچنین اضافه کرد: چند شرکت معدود ریلی علاقه به توسعه ناوگان خود ندارند و باقی شرکت ها نیز که زیر مجموعه ارگان های دولتی هستند به دلیل اجباری که شده اند از سوی سازمان خود مجبور به ادامه سیر فعلی خود هستند در حالی که ضرر و زیان بسیاری داده اند.  علاوه بر این، در فضای بازار سرمایه و بیزینس ‌های دیگر، انگیزه‌ های لازم برای سرمایه‌ گذاری در بخش ریلی وجود ندارد زیرا برای  مثال امروزه سرمایه ‌گذاران اعتقاد دارند که در بازه زمانی مشخص باید سرمایه‌ آن‌ها بازگردد تا صرفه اقتصادی برای آنها وجود داشته باشد اما وقتی بازگشت سرمایه رخ نمی دهد پس انگیزه‌ای هم وجود نخواهد داشت.

نایب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران ضمن اشاره به انگیزه های بسیاری که در دهه ۸۰ وجود داشت گفت: در آن زمان دولت اعلام کرده بود که تسهیلات با کارمزد چهار درصد به سرمایه‌ گذاران پرداخت می‌ کند یا آن که اگر تسهیلاتی دریافت کرده اند دولت مازاد سود و کارمزد تسهیلات بیشتر از چهار درصد را به سرمایه ‌گذاران پرداخت خواهد کرد. از طرف دیگر دولت ۱۵۰ واگن غزال وارد کرد که با نظارت خودش با کیفیت خوبی ساخته شده بودند و این‌ واگن ‌ها را با قیمتی مناسب عرضه کرد.

رجبی خاطر نشان کرد: هم اکنون هزینه های عملیاتی افزایش یافته و با اعداد و ارقام واقعی که وجود دارد انگیزه ای برای سرمایه گذاری در زمینه صنعت ریلی باقی نمی ماند. البته اگر همین تعداد ناوگان می‌ توانست در روز ۱۵۰۰ کیلومتر سیر انجام دهد بهره ‌وری افزایش و هزینه‌ های سیر کاهش پیدا می‌ کرد اما امروز نهایتا ۹۰۰ کیلومتر سیر در مسیر تهران- مشهد انجام می‌ شود زیرا سرعت سیر کم است.

وی گفت: در حال حاضر سرعت سیر قطارهای مسافری حدود ۷۰ کیلومتر است و حداکثر آن نیز به ۱۳۰ کیلومتر می رسد. این موضوع در حالی است که قطارهای تندرو در دنیا با سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر سیر دارند. این موضوع را هم باید در نظر گرفت که سرعت سیر با دستور و ابلاغیه افزایش نخواهد یافت و باید زیرساخت ‌ها و ملزومات آن فراهم شود. برای مثال خطوط باید بازسازی و نوسازی شوند و سوزن‌ ها نیز باید تعویض شود که به اعتبار حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

بنابر اظهارات رجبی یکی از مشکلات دیگر که موجب کاهش بلیت قطار شده است، آن است که طی ۱۱ سال گذشته واگن های مسافری از ۱۷۰۰ واگن به حدود ۱۱۰۰ واگن رسیده و این به معنی خروج حدود ۶۰۰ واگن با وجود اضافه شدن واگن ‌ها در سال‌ های اخیر است. از طرف دیگر هم به دلیل نوع فرهنگ مردم ظرفیت‌ واگن ‌های موجود نیز کاهش پیدا کرده است و واگن‌ های شش تخته به چهار تخته تغییر پیدا کرده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های اداره کل ارتباطات و علائم الکتریکی راه اهن جمهوری اسلامی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۸ بازديد
۰ ۰
پارک سلامت زاهدان

رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرده است: در تلاش هستیم تا به عنوان حلقه‌ ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری با احداث پارک علم وفناوری سلامت در جنوب شرق کشور منشاء اثر باشیم. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

پارک سلامت و فناوری زمینه ساز اقتصاد دانش بنیان

عاطفه صحرایی، رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با هدف نهادینه کردن و توسعه تفکر فناورانه و اقتصاد دانش بنیان شروع به کار کرده است و در تلاش است تا با تقویت واحدهای نوآور و فناور و راحت تر کردن فرایندهای زایشی در بخش های مختلف در عرصه سلامت نقش یک حامی و حلقه ای از زنجیره توسعه اقتصاد بر مبنای فناوری را بازی کند.

صحرایی همچنین در ارتباط با ضرورت ایجاد زیست بوم فناورانه در جنوب شرق کشور تصریح کرد: ظرفیت ‌های فراوان موجود در سیستان و بلوچستان در عرصه های مختلف فناوری‌های مربوط به سلامت ایجاب می کرد ما با جدیت پیگیر دریافت مجوز راه اندازی پارک علم و فناوری سلامت شویم که خوشبختانه در نهایت با اعتماد وزیر محترم بهداشت و حمایت و پیگیری استاندار و سرپرست محترم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مجوز قطعی راه اندازی آن در استان از طرف وزارت بهداشت صادر شده است.

علاوه بر این رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه کرد: بدون شک راه اندازی و توسعه این فضا که فعالیت های دورنی آن به صورت مشخصی جنبه فناورانه دارد تا آکادمیک و در محیطی مانند دانشگاه علاوه بر اینکه از خروج ارز از کشور و مهاجرت نخبگان جلوگیری می کند؛ به رشد و توسعه فناوری های خاص نیز کمک می کند. همچنین استفاده از اکتشافات علمی جدید و تجاری‌ سازی نتایج تحقیقات، کمک به خلق ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان و رونق کسب و کارهای کوچک و اشتغالزایی در استان نیز از جمله مزایای راه اندازی پارک علم و فناوری سلامت است.

رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنین با تاکید بر مزایای حضور واحدهای فناوری و شرکت های دانش بنیان اضافه کرد: یکی از مهم ترین مزایای استقرار در این پهنه علمی و فناورانه را می توان قرار گرفتن در محیطی تخصصی و همجواری با موسسات تحقیقاتی و واحدهای فناوری، کاهش قابل توجه هزینه ‌های جاری شرکت ‌ها، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و زیرساخت های مشترک، معافیت ‌های مالیاتی، عوارض گمرک و … دانست.

صحرایی ادامه داد: علاوه بر این واحدهای فعال در این مجموعه از پشتیبانی و حمایت دستگاه های متولی به خصوص معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز برخوردار خواهند بود.

عاطفه صحرایی ضمن تاکید بر اینکه رویکرد پارک سلامت زاهدان تسهیل کردن و حمایت از تولید ایده های نو و تبدیل آنها به محصول است؛ گفت: تمامی شرکت ها و مؤسسات حائز هویت حقوقی مستقل و ثبت شده که ایده، طرح، محصول و یا خدمت فناورانه و نوآورانه ‌ای برای معرفی در اختیار داشته باشند؛ می ‌توانند پس از طی کردن مراحل پذیرش، از خدمات متنوع این مجموعه اعم از خدمات عمومی، مالی و اعتباری، فنی و تخصصی، امکانات آزمایشگاهی، برنامه ‌های مشاوره‌ای و آموزشی و غیره بهره مند گردند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های زاهدان » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۷ بازديد
۰ ۰
بلاتکلیفی ماشین آلات راه سازی قاچاق

معاون وزیر اقتصاد کشور خبر از بلا تکلیف ماندن تعداد ۱۶۰ دستگاه از ماشین آلات راه سازی قاچاق در سازمان اموال تملیکی داد. این ماشین آلات در حال  حاضر در انتظار صدور رای و اعلام نظر وزارت صمت است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

آخرین وضعیت ماشین آلات راه سازی قاچاق

رئیس سازمان اموال تملیکی، عبدالمجید اجتهادی در ارتباط با آخرین وضعیت ماشین آلات راه سازی سنگین که برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است، گفت: این ماشین آلات در مکان های مختلف از بندر بوشهر تا گمرک شهید رجایی و گمرک خرمشهر دپو شده است و بر اساس مقررات عمر این ماشین‌آلات در زمان ورود نباید بیش از پنج سال باشد، اما تعدادی از آنها به این دلیل که تا واردکنندگان مسیر دریافت مجوزها را طی کنند، پنج سال را گذرانده است و یا برخی دیگر هنگام ورود، عمرشان به پنج سال رسیده بود دیگر امکان ترخیص پیدا نکردند.

وی در ادامه توضیح داد: برای تعیین تکلیف و ورود این ماشین آلات نیاز است تا کمیسیون ماده ۱ آئین ‌نامه اجرایی قانون مقررات و صادرات تشکیل شده تا برای ورودشان تصمیم‌گیری شود. اما مساله این جا است که این اقلام عمدتا متروکه شده است و حدود ۱۶۰ دستگاه نیز قاچاق است و از زمان کشف آنها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است. اما برای تعیین تکلیف نیاز به صدور رای قطعی دارد.

اجتهادی ضمن اشاره به اینکه مانعی پیش روی سازمان اموال تملیکی برای تعیین تکلیف ماشین آلات اعم از قاچاق یا متروکه وجود دارد و آن صدور نظر مثبت کمیسیون ماده ۱ است گفت: در این سالها، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به دلیل اینکه، این ماشین آلات تولید داخل دارند و یا عمرشان از پنج سال گذشته است، مجوز ورود را صادر نکرده است. در مورد آن مواردی هم که قاچاق هستند نیز وقتی رای قطعی صادر می  شود اموال تملیکی باید تعیین تکلیف و بفروشد ولی اینجا هم ما با مشکل مجوز کمیسیون مواجه هستیم که نتوانستیم اقدام کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه در تعیین تکلیف کالاهای متروکه و یا قاچاق رفتار یکسانی با وارد کننده و سازمان اموال تملیکی می شود. به صورتی که همان قوانین و مجوزهایی که باید تاجر رعایت کند برای سازمان تملیکی هم واجب و لازم است. این موضوع در حالی رخ می دهد که برای برای تعیین تکلیف کالاها باید اختیارات و تسهیلات تسریع کننده برای این سازمان به عنوان نماینده دولت در نظر گرفته شود و از بخشی از این مجوزها معاف باشد، ولی این مسایل دیده نشده و این فرایند طولانی موجب رسوب کالا شده است.

عبدالمجید اجتهادی همچنین ضمن اشاره به اینکه برای  ترخیص این کشنده ‌ها موانعی وجود دارد که عوارض و حقوق ورودی و همچنین اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده از جمله آن است، گفت:  با این حال از مدتی پیش مصوباتی در دولت برای تسهیل  ترخیص این کشنده‌ ها صادر شده  است که به زودی و با طرح در جلسه  شورای  هماهنگی اقتصادی سران قوا و نهایی شدن آن، برای تعیین تکلیف این اقلام ابلاغ خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های راهسازی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۸ بازديد
۰ ۰
استفاده طرح ملی مسکن از زمین های مازاد دولتی

به دنبال دستور ریاست جمهوری از اوایل ماه جاری شمارش معکوس برای واگذاری زمین های مازاد دولتی به طرح ملی مسکن آغاز شد است و مهلت نهایی آن نیز تا پایان شهریور خواهد بود. بر این اساس هم تفاهم نامه ای میان وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد منعقد شده است که بنا بر اظهارات رستم قاسمی در سند خوردن زمین ها به نام وزارت راه و شهرسازی کمک قابل توجهی خواهد کرد. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

اراضی دولتی در اختیار طرح ملی مسکن

واگذاری زمین های ادارات دولتی به پروژه طرح ملی مسکن به اجرای خود نزدیک تر می شود و بر اساس تفاهم ‌نامه ‌ای که روز ۲۲ مردادماه ۱۴۰۱ میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با وزارت راه و شهرسازی در موضوع قانون حدنگار به امضا رسیده است، در صورت استنکاف دستگاه ‌های دولتی از در اختیار قرار دادن زمین‌ های خود به طرح جهش تولید و تامین مسکن، سازمان ثبت می ‌تواند این زمین ها را به نام وزارت راه و شهرسازی سند بزند.

بر این اساس رییس جمهور نیز طی جلسات شورای عالی مسکن چندین بار به دستگاه ها و ادارات دولتی مبنی بر واگذاری زمین های مازاد خود تذکر داده است. این موضوع در حالی مورد توجه بود که تا اوایل تیر ماه سال جاری تنها ۴ درصد از این اراضی واگذار شده بوند و این گونه به نظر می رسد که تا زمانی که فشاری بر روی دستگاه های دولتی نباشد آنها زمین های خود را واگذار نخواهند کرد.

اما با توجه به مقاومت دستگاه های دولتی بر عدم واگذاری زمین های مازاد، ریاست جمهور در اوایل مرداد ماه ۱۴۰۱ به تمام دستگاه های دولتی دستور دارد تا وضعیت زمین ها باید تا حداکثر پایان شهریور ماه تعیین تکلیف شوند. اگر این واگذاری صورت نگیرد سازمان ثبت نیز این اختیار قانونی را دارد که به صورت یک طرفه سند زمین های مربوطه را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر کند.

بنا بر اظهارات رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با وجود صراحت قانون جهش تولید و تامین مسکن در ارتباط با واگذاری زمین ‌های دولتی به این پروژه، دستگاه ‌های دولتی با استفاده از  قوانین دیگر از اجرای این تعهد خودداری  می ‌کنند و تنها بخش کمی  از این موضوع اجرایی شده است. حتی در قانون تصریح شده است چنانچه مسئولان ذیربط در وزارت راه و شهرسازی پیگیری ‌های لازم را در این خصوص انجام ندهند، جرایمی برای آنها در نظر گرفته می شود.

با این اوصاف، بنا بر گفته رستم قاسمی: تا به امروز برای ۱.۵ میلیون واحد مسکونی، زمین تامین شده است و آماده بارگذاری است. اجرای این تعداد واحد شروع شده و اجرای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر هم در بخش های دیگر کشور در حال بررسی است.  انشاءالله بتوانیم به کمک سازمان ثبت اسناد و املاک، سندها را بگیریم و بتوانیم کمبودمان را جبران کنیم.

رستم قاسمی ضمن تاکید بر دستور رئیس جمهور، برای تعیین تکلیف زمین های مورد نیاز برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح ملی مسکن تا شهریور ماه در ارتباط با تاثیر انعقاد تفاهم ‌نامه با سازمان ثبت اسناد در سرعت بخشیدن به  اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: اجرای این تفاهم نامه خیلی می ‌تواند در اجرای قانون جهش تولید مسکن به ما کمک کند و سندها به نام وزارت راه و شهرسازی صادر شود و ما هم بتوانیم آنها را در اختیار مردم قرار دهیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های پروژه های عمرانی رتبه بالا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۹ بازديد
۰ ۰
آشنایی با انواع سنگ ساختمانی و معاملات در این حوزه

سنگ ها یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت سازه ها هستند و دارای تنوع رنگی بسیاری هستند. از سنگ ها در مکان های مختلف استفاده می شود و هر کدام از انواع آن دارای ویژگی و خصوصیات مختلفی است.  در گذشته عمده مصالح ساختمانی از جنس سیمان، گچ، آجر و غیره بودند که در مکان ها و ساختمان های مختلفی مورد استفاده قرار می گرفتند اما این روزها استفاده از انواع سنگ به دلیل قیمت و ویژگی های متنوعی که دارند مورد توجه قرار گرفته است.

سنگ ها در واقع یادگار هزاران سال فشار و حرارت لایه های داخلی زمین به آهک و رسوب هستند که از میان بیش از صد نوع سنگ تنها از چند نوع به خصوص آنها می توان در ساختمان سازی استفاده کرد. سنگ ساختمانی باید دارای ویژگی های خاصی باشد. برای مثال باید در برابر حرارت و تغییرات آب و هوایی مقاوم باشند و قیمت مناسبی نیز داشته باشد.  این سنگ ها باید در برابر سایش و خمش که ناشی از عبور زیاد بر روی آنها است نیز مقاوم بوده و زیبایی و رنگ بندی خوبی هم داشته باشد. سنگ هایی که دارای این ویژگی ها باشند؛ برای استفاده در ساختمان و بخش های مختلف آن مناسب هستند. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه باشید.

انواع سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی با توجه به این که از کانی های مختلفی تشکیل می شود دارای تنوع بسیاری است. برخی از این سنگ ها در هنگام استخراج به صورت طبیعی استفاده می شوند و برخی نیز برش داده و صیقلی می شوند و سپس مورد استفاده در مکان های مختلف قرار می گیرند.

سنگ مرمر: سنگ های آهکی در لایه های زیرزمینی بر اثر فشار و حرارت زیاد دگرگون می شوند و در اثر ایجاد این دگرگونی ها سنگ مرمر به وجود می آید. مرمر دارای تنوع رنگی زیاد بوده و در تمام قسمت های ساختمان قابل استفاده است.

سنگ اسلب: این نوع از سنگ ها دارای جنس های مختلفی هستند، برخی از سنگ ها دارای جنسی سخت تر و برخی نرم تر هستند و ابعاد برخی از آنها بزرگ و حدود ۱۲۰ در ۲۲۰ سانتی متر است. در برخی از اوقات کارخانه ها با توجه به نوع سفارش و نظر مشتری، ابعاد و ضخامت این سنگ ها را به مقدار کمی تغییر می دهند.

سنگ تراورتن: این نوع از سنگ نیز جزو سنگ های آهکی است و از آنها در نمای ساختمان ها، کف استخرها، دیوارپوش مکان های مختلف داخل ساختمان استفاده می شود.

سنگ مرمریت: این نوع سنگ درواقع از دسته سنگ های آهکی دگرگون یافته است. از این سنگ می توان در فضاهای مختلف ساختمان استفاده کرد. مرمریت در بسیاری از معادن کشور وجود دارد و از آن برای دیوارهای تزئینی مانند بالای اپن، تیغه ها و ستوهای داخل ساختمان استفاده می شود.

سنگ گرانیت: گرانیت دارای شفافیت خاصی بوده و در رنگ های خاکستری، طوسی و غیره به دلیل استحکام بالایی که دارد در ساختمان ها استفاده می شود. این نوع دارای ضخامت و ابعاد متنوعی است ولی عمدتا در ابعاد ۶۰ در ۶۰ سانتی متر وجود دارد.

انواع سنگ ساختمانی

کاربرد سنگ ها در ساختمان سازی

سنگ ساختمانی دارای کاربردهای مختلفی در سه بخش داخلی ساختمان، بخش خارجی ساختمان و همچنین به عنوان سنگ تزئینی است. در بخش داخلی ساختمان از سنگ های طبیعی در کف و دیواره ها استفاده می شود که وابسته به نوع سنگ می توان از آنها برای آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام (در کف و دیوار و یا به عنوان وان سنگی )، در کف اتاق خواب، کف سالن، راه پله‌ ها، قاب آسانسور، کانتر و غیره استفاده کرد.

اما اغلب استفاده انها در بخش خارجی ساختمان و برای تزئین نمای آن است. راه پله های ورودی ساختمان با استفاده از سنگ تزئینی تزئین می شود و یا برای سنگ فرش فضاهای باز به خصوص در تراس از آنها کمک گرفته می شود. کاربرد دیگر انها در بخش تزئینی است. ساخت مجسمه های سنگی، تزئیناتی مانند: ستون ها و گلدان های سنگی از جمله استفاده های دیگر انها است.

معاملات سنگ ساختمانی

شرکت های مختلف ساختمانی و هر شرکتی که از سنگ ها برای مصارف سازه ای و تزئینی استفاده می کنند؛ برای استفاده بهتر و به صرفه تر از این مصالح اقدام به برگزاری مناقصاتی می کنند تا از پیمانکاران مختلف برای پیاده سازی آن کمک بگیرند. این مناقصات با اعلام شرکت مناقصه گزار آغاز شده و در روزنامه های کثیرالانتشار و وب سایت های مختلف مانند وب سایت هزاره اطلاع رسانی می شود.

سپس شرکت هایی که شرایط لازم سازمان برگزار کننده مناقصه را داشته باشند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود می کنند. سازمان مذکور نیز با بررسی مدارک پیمانکاران از آنها برای مناقصه دعوت کرده و شرکتی برنده مناقصه خواهد شد که شرایط لازم را داشته باشد و مبلغ پیشنهادی آن برای انجام پروژه کمتر از دیگر رقبا باشد. سپس میان هر دو طرف قراردادی منعقد خواهد شد که تعهدات طرفین و مدت زمان انجام پروژه در آن ذکر می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مواد معدنی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.