دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

آرشیو بهمن ماه 1400

مركز اطلاع رساني جامع مناقصه و مزايده و استعلام كشور

۲۰ بازديد
۰ ۰
لیست بلند مناقصه گران

انتخاب و دعوت از پیمانکار متخصص و مجری برای پروژه های پیمانکاری براساس تجربه و صلاحیت تخصصی آن ها است. در همین راستا مطابق با آیین نامه ی اجرایی لیست بلند مناقصه گران، کارفرمایان و دستگاه های اجرایی فهرستی از پیمانکاران متخصص و با تجربه برای شرکت در مناقصه دعوت می شوند.

مناقصه یک فرایند و میدان رقابتی است که مناقصه گزاران مسئولیت تامین کیفیت مورد نظر خود را به عهده مناقصه گرانی که متناسب ترین قیمت را پیشنهاد می دهند، واگذار می کنند. مناقصه گر به شخص حقوقی یا حقیقی گفته می شود که اسناد مناقصه را دریافت و براساس شرایط اصلی شرکت در مناقصه، قیمت پیشنهادی خود را اعلام و شرکت می کند. این افراد به منظور تحقق برخی اهداف از جمله افزایش کارایی مناقصات، تضمین کیفیت خدمات و کالاها، به کارگیری مناقصه گران توانمند و با سابقه و ایجاد محیط رقابت کیفی برای توسعه فعالیت های اقتصادی انتخاب می شوند. حال سوال اینجاست ارزیابی صلاحیت مناقصه گران به چه صورت است؟

انواع لیست بلند مناقصه گران کدام است؟

لیست مناقصه گران با تجربه و صلاحیت دار از میان دیگر متقاضیان براساس یکسری معیارهای از پیش تعیین شده، ارزیابی و معرفی می شود. این لیست شامل موارد زیر است:

  • لیست سازمان
  • لیست دستگاه های مرکزی
  • لیست سازمان های حرفه ای

سازمان های حرفه ای همچون سازمان های نظام مهندسی و کنترل ساختمان، نظام مهندسی کشاورزی، نظام مهندسی معدن و دیگر سازمان ها مسئول تهیه لیست بلند مناقصه گران هستند.

گام های گردآوری و انتشار لیست بلند مناقصه گران

  • تعیین اعضای کمیته فنی بازرگانی دستگاه مرکزی
  • انتشار آگهی ارزیابی صلاحیت
  • تحویل اسناد ارزیابی صلاحیت به متقاضیان و دریافت پاسخ از آن ها
  • ارزیابی صلاحیت متقاضیان و تعیین امتیاز ارزیابی
  • انتشار فهرست بلند مناقصه گران
ارزیابی صلاحیت مناقصه گران

معیارهای ارزیابی صلاحیت مناقصه گران به چه صورت است؟

برای ارزیابی صلاحیت مناقصه گران چند نکته قانونی وجود دارد که رعایت کردن آن الزامی است. بایستی مفاد و نحوه توزیع اسناد ارزیابی برای تک تک متقاضیان یکسان بوده و هیچگونه تبعیضی در توزیع اسناد وجود نداشته باشد. در صورتی که تخلفی انجام شود ارزیابی صلاحیت مناقصه گران باطل اعلام می شود.

چنانچه اثبات شود که متاقضیان ارزیابی صلاحیت از مدارک جعلی و یا اطلاعات خلاف واقع (رشوه، تطمیع، تهدید و دیگر ….) استفاده کنند علاوه بر مجازات های قانونی به مدت دو سال از ارزیابی صلاحیت محروم می شوند.

دستگاه های مرکزی که ارزیابی صلاحیت تامین کنندگان را برای انواع کالاهای مختلف انجام می دهند، باید حداقل معیارهای زیر را منظور کنند:

  • توان مالی
  • ارزیابی مشتریان قبلی
  • استانداردهای تولید
  • نظام کیفیت و نحوه تضمین محصولات (گارانتی)
  • ظرفیت تولید
  • کیفیت قطعات مصرفی و ارزیابی سازندگان مربوط

در صورتی که مناقصه برای پیمانکاری، بهره برداری و نگهداری باشد و صلاحیت توسط سازمان انجام نشده باشد بایستی با رعایت ترتیبات مقرر در بند پ ماده ۳، ارزیابی صلاحیت توسط دستگاه مرکزی و حداقل براساس معیارهای زیر انجام می شود:

  • تجربه (سابقه اجرایی)
  • حُسن سابقه در کارهای قبلی
  • توان تجهیزاتی
  • توان فنی و برنامه‌ریزی
  • دانش فنی در زمینه مطالعه و طراحی
  • تجربه در زمینه تأمین کالا
  • کیفیت، نیروی انسانی بهره‌بردار

تعیین امتیاز و ارزیابی صلاحیت مناقصه گران به چه شیوه ای است؟

در نظر داشته باشید که امتیازدهی به متقاضیان بایستی از سمت دستگاه مرکزی و یا به تشخیص این دستگاه توسط کمیته فنی بازرگانی دستگاه مرکزی انجام شود. از سوی دیگر استعلام های ارزیابی توسط متقاضیان تکمیل و در موعد مقرر به دستگاه مرکزی تحویل می شود. فراموش نکنید که تعهد و رعایت مقررات زیر برای متقاضیان الزامی و ضروری است:

  • استعلام ها باید توسط اشخاص مجاز امضاء و مهر شوند
  • حسب مورد، اطلاعات مربوط به گواهینامه‌های صلاحیت و رتبه‌بندی ارائه شود
  • اسناد و مدارک درخواست شده پیوست شود
  • اطلاعات صحیح و کامل باشد

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های صنعت چوب، فرآورده های آن» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۲۷ بازديد
۰ ۰
ضمانت نامه مناقصات

در مناقصات و مزایدات کشور کسانی برنده هستند که اطلاعات کافی و آگاهی کامل از روند کار و باید و نباید مراحل آن بدانند. مناقصه یک فرایند رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر توسط مناقصه گری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد داده است. ارگان های دولتی یا خصوصی نیز به عنوان مناقصه گزار نقش برگزار کننده مناقصه را برعهده دارند. برای برگزاری صحیح و درست مناقصه زمان و مهلت برگزاری مناقصه تعیین و همچنین اعتبار پیشنهادات مناقصه و زمان انعقاد نیز مشخص می گردد.

مناقصه ها به صورت یک مرحله ای یا دو مرحله ای برگزار می شود اما در این میان مدت اعتبار پیشنهادها اهمیت دارد. مدت اعتبار پیشنهاد یعنی بازه زمانی مشخص که پیشنهادهای فنی و مالی مشاوران معتبر است و پس از آن در صورتی که قرارداد منعقد نگردیده باشد، عدم اعتبار پیشنهادهای مشاوران و فرآیند خرید خدمات مشاوره تجدید می گردد.

طبق ماده ۲۸ آیین نامه معاملات دولتی، ماموران مسئول در دستگاه مناقصه گزار موظفند با توجه به مدت مقرر در آگهی یا دعوتنامه مناقصه نسبت به نتیجه فرد یا شرکت برنده را مطلع کنند. علت این است که با انقضای مدت، دستگاه مناقصه گزار دچار خسارت نشود در غیر این صورت مورد تعقیب قرار می گیرند.

مدت اعتبار پیشنهاد مناقصه

تعریف مدت اعتبار پیشنهادات مناقصه از دید قوانین معاملاتی

به طور کلی در قوانین معاملاتی ۳ مدت تعریف گردیده است که شامل موارد زیر است:

  • مهلت مناقصه گزار برای انعقاد قرارداد
  • مهلت مناقصه گر برای تضمین انجام تعهدات
  • مدت اعتبار ضمانت نامه شرکت در مناقصه

مهلت مناقصه گزار برای انعقاد قرارداد

یکی از مدت اعتبار پیشنهادات مناقصه شامل مهلت مناقصه گزار برای انعقاد قرارداد است که طبق بند ۵ ماده ۱۴ قانون برگزاری مناقصات در اسناد مناقصه تعیین و مشخص می گردد. همچنین با توجه به بند الف ماده ۲۱ قانون برگزاری مناقصات، انعقاد قرارداد بایستی پیش از پایان مدت اعتبار پیشنهادها با برنده مناقصه باشد. نکته مهم در این مورد به تمدید مدت اعتبار باز می گردد که حداکثر یک بار و برابر مدت پیش بینی شده در اسناد مناقصه مهلت دارد.

از جمله الزامات تجدید مناقصه به پایان مدت اعتبار پیشنهادها مربوط است. در صورتی که مدت فرایند مناقصه به دلایل غیرقابل پیش بینی به طول انجامد و مهلت اعتبار پیشنهادها به اتمام برسد نیاز است که مناقصه تجدید گردد. از نظر قانونی مهلت مناقصه گزار در امضا و ابلاغ قرارداد حداکثر تا پایان مدت اعتبار پیشنهادها می باشد.

مهلت مناقصه گر برای تضمین انجام تعهدات

مدت انعقاد قرارداد یا مهلت مناقصه گر برای تضمین انجام تعهدات شامل بازه زمانی است که در آن مناقصه گر برای ارائه تضمین انجام تعهدات، انعقاد و امضای قرارداد فرصت دارد. مطابق بند ب ماده ۲۱ قانون برگزاری مناقصات، انعقاد قرارداد با برنده اول در مهلت پیش بینی شده در اسناد مناقصه انجام می شود.

مدت اعتبار ضمانت نامه شرکت در مناقصه

مدت اعتبار ضمانتنامه شرکت در مناقصه با متن پیش فرض فرم در فرایند ارجاع کار آیین نامه ی تضمین، تعیین می شود. در صورتی که آگهی مناقصه زمان بیشتری از مهلت مذکور برای مدت اعتبار ضمانت نامه درج و تصریح گردیده باشد، تمدید آن قابل انجام است.

این نکته را به خاطر داشته باشید که مدت اعتبار تضمین ربطی به مدت اعتبار پیشنهادها ندارد و طبق آن تعیین نمی شود. ولی در شرایطی که مدت اعتبار پیشنهادها نیاز به تمدید داشته باشد لازم است تمهیدات لازم برای تمدید مدت اعتبار ضمانت نامه شرکت در مناقصه، در فرایند ارجاع کار نیز به عمل آید و این دو لازم و ملزم هم هستند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های مصنوعات چوبی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۱۹ بازديد
۰ ۰
لغو مناقصه

ارجاع کار یعنی فرآیندی که در طی آن سازمان های اجرایی جهت دستیابی به خدمت یا کالای مورد نیاز در مقام کارفرما یا طرف اول معامله، به شناسایی و انتخاب طرف دیگر معامله برآورنده نیاز دستگاه می پردازد. اهمیت مناقصه به حدی است که از نظر قانونی باسابقه ترین و از دید اداری و اجتماعی در حد شناخته شده ترین روش ارجاع کار در بخش عمومی کشور قرار گرفته است. از این رو پایگاه اطلاع رسانی هزاره تمامی مناقصات و مزایدات کشور را به صورت وب سایت، ایمیل و یا اپلیکیشن در معرض دید قرار داده است. در مناقصه کارپذیر یا طرف معامله بخش عمومی در راستای تامین کالا یا خدمت مورد نیاز کارفرما انتخاب می شود. از این رو باید قابلیت هایی از قبیل دانش تعیین شرایط لازم، قدرت تشخیص و ارزیابی این شرایط و توان ارزیابی کالا یا خدمت را نیز دارا باشد. موضوع تجدید مناقصه از موارد یا نقاط نیازمند بهبود قانون برگزاری مناقصات است که دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پیشنهادهایی در این باره ابراز نموده است.

برای برگزاری مناقصه ای سالم و بدون حاشیه گروه های حقوقی تشکیل می شود که شامل گزینه های زیر است:

  • کمیته فنی بازرگانی
  • ارزیابی فنی بازرگانی و نظام مند سازی تاثیر آن
  • قیمت متناسب
  • پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات
  • هیات رسیدگی به شکایات

در شرایطی که نیاز باشد تجدید مناقصه صورت گیرد و یا شکایتی در میان باشد، گروه هیات رسیدگی به شکایات مهمترین نقش را در رفع سریع و صحیح عدم انطباق اقدامات و برگزاری مجدد مناقصه ایفا می کنند. نکته حائز اهمیت این است که هیات بیش از آنکه مرجع قضایی باشد، گروهی خبره و صاحب نظر است که شیوه درست فرایند برگزاری مناقصه را برعهده دارد.

اهمیت وجود هیات رسیدگی به شکایات

زمانی که جرائم عمومی یا تخلفات اداری رخ دهد هیات رسیدگی به شکایات وظیفه دارد که مراتب را برای رسیدگی به جرم و یا تخلف انتسابی، به مراجع قضایی ذیصلاح یا هیات رسیدگی به تخلفات اداری اعلام کند. فراموش نکنید که با وجود حضور قاضی در هیات رسیدگی به شکایات، بازهم هیات حداکثر تا سطح احتمال و انتساب جرم یا تخلف حق اظهار نظر را دارند. این گروه ها بر روی رد شکایت، تجدید مناقصه و یا لغو مناقصه حق رای دهی دارند.

درخواست اصلاح فرایند تشریفات برگزاری مناقصه از رییس دستگاه، طبق قانون برگزاری مناقصات، حق هر مناقصه گری است. در صورت عدم اقدام رئیس دستگاه به اصلاح لازم و کافی فرایند مذبور، مناقصه گر حق دارد درخواست اصلاح فرایند از هیات رسیدگی به شکایات را ارسال کند.

اهمیت و ویژگی تجدید و لغو مناقصه

در نظر داشته باشید که نکته کلیدی در فهم «تجدید مناقصه» توجه به ارتباط آن با «لغو مناقصه» اهمیت دارد از این رو تجدید و لغو مناقصه را در کنار هم بررسی و تحلیل می کنند. شرایطی که باعث تجدید مناقصه می شود شامل موارد زیر است:

شرایط تجدید مناقصه:

  • کم بودن تعداد مناقصه‌گران از حد نصاب تعیین شده در اسناد مناقصه،
  • امتناع برندگان اول و دوم مناقصه از انعقاد قرارداد،
  • پایان مدت اعتبار پیشنهادها،
  • رأی هیأت رسیدگی به شکایات،
  • بالا بودن قیمت‌ها به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد.

امکان لغو مناقصه در شرایط زیر:

  • نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد،
  • تغییرات زیادی در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت مناقصه گردد،
  • پیشامدهای غیرمتعارف نظیر جنگ، زلزله، سیل و مانند آنها،
  • رأی هیأت رسیدگی به شکایات،
  • تشخیص کمیسیون مناقصه مبنی بر تبانی بین مناقصه‌گران

نکته مهم:

مناقصه‌گزار باید تجدید و یا لغو مناقصه را مطابق ماده (۲۲) این قانون به آگاهی همه مناقصه‌گران برساند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات سیستم های ایمنی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال است.

۲۱ بازديد
۰ ۰
برنده مناقصه

شرکت ارتباط گستران هزاره، به عنوان اولین شرکت در زمینه اطلاع رسانی جامع مناقصه‌ها و مزایده‌های کشور، بزرگترین شبکه نمایندگی در ۳۱ استان کشور، بهترین مرجع برای شما عزیزانی است که به دنبال انواع مناقصات کشوری هستید. در نظر داشته باشید که راه و روش اصولی و علمی برای برنده شدن در مناقصه یک سر ماجراست و از سوی دیگر چگونگی نحوه تعیین برنده مناقصه و علت تعیین برنده دوم نیز طرف دیگر ماجرا است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه تعیین برنده مناقصه (اول و دوم) آشنا کنیم. پس بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

همانگونه که می دانید مناقصه یک راه و روش رقابتی برای اخذ کالا یا خدمات با کمترین و مناسب ترین قیمت ممکن است. مناقصه با حضور مناقصه گران و مناقصه گزار در زمان و مکان تعیین شده ای رسمیت پیدا می کند. برنده مناقصه زمانی مشخص می شود که مراحل مناقصه به صورت قانونی برگزار شده و براساس دستورالعمل های تعیین شده دامنه قیمت مشخص شود. در نظر داشته باشید که لزوما کمترین قیمت بعنوان بهترین و مناسب ترین قیمت تعیین نمی شود بلکه سه عامل قیمت، کیفیت و زمان هر سه در فرایند انتخاب برنده مناقصه مثمرثمر خواهد بود. در ادامه با انتخاب برنده مناقصه در انواع مناقصات (مناقصات یک مرحله ای و دو مرحله ای) آشنا خواهید شد.

چگونگی تعیین برنده در مناقصات یک مرحله ای

برگزاری مناقصات تک مرحله ای زمانی رخ می دهد که خدمات یا کالای مورد نیاز در بازار از کیفیت یکسانی برخوردار باشد. همین امر باعث خواهد شد که مناقصه گزار صرفا به ارزیابی کیفی (ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصه گران) اکتفا کند و شرکت یا شخصی که بهترین قیمت را ارائه و پیشنهاد نموده است بعنوان برنده اول مناقصه معرفی کنند. بازگشایی پاکت های پیشنهادی مناقصه در یک جلسه بازگشایی شده و در همان جلسه نیز برنده تعیین می گردد.

تعیین برنده در مناقصات

چگونگی انتخاب و تعیین برنده در مناقصه دو مرحله ای

در این نوع مناقصه برخلاف مناقصه یک مرحله ای، هم ارزیابی کیفی و هم ارزیابی فنی بازرگانی از جانب مناقصه گزار مشخص می شود. کمیته فنی نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را بررسی کرده و سپس به کمیسیون مناقصه گزارش می شود. براساس مفاد ماده ۱۹ قانون برگزاری مناقصات برنده را تعیین می کنند. انتخاب برنده بدین شکل است که مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و دیگر ویژگی های فنی بازرگانی پیشنهادها مورد ارزیابی قرار می گیرد. نکته مهم این است که صرفا کمترین قیمت به عنوان بهترین و مناسب ترین قیمت نیست.

این امر سبب شده است که پس از تراز نمودن قیمت ها، بالاترین پیشنهاد قیمت ارائه شده از جانب مناقصه گزار به عنوان برنده مناقصه انتخاب گردد. برنده پس از ارزیابی موفق به کسب بالاترین امتیاز فنی از بین دیگر شرکت کننده های مناقصه انتخاب خواهد شد.

چرا برنده دوم مناقصه انتخاب می شود؟

مطابق با بند “الف” ماده “۲۰” قانون برگزاری مناقصات و بر اساس موارد مذکور در بالا بسته به نوع مناقصه، برنده اول تعیین می گردد و شخص یا شرکتی که تفاوت قیمتی پیشنهادی وی با برنده اول، کمتر از مبلغ تضمین باشد از جانب مناقصه گزار به عنوان برنده دوم اعلام می گردد.

علت تعیین برنده دوم مناقصه حفظ صلاح مناقصه گزار در صورت انصراف برنده اول می باشد.

یک نکته مهم: در مورد کارهایی که پرداخت به پیمانکار بر اساس قیمتهای واحد بها و حجم عملیات انجام شده صورت می گیرد قیمت کل پیشنهادی برنده مناقصه مندرج در بند الف با برآورد مصوب هزینه کار که در ماده ۲ این آیین نامه آمده است مقایسه و اختلاف آن به صورت تخفیف و یا اضافه تعیین گردد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه پروژه های عمرانی رتبه بالا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۳۱ بازديد
۰ ۰
تعلیق پیمان

در پست امروز مجله هزاره به شرایط تعلیق پیمان از جانب پیمانکار خواهیم پرداخت. اطلاعات گسترده در خصوص مناقصات و مزایدات کشوری در پایگاه اطلاع رسانی هزاره هر روزه در اختیار افراد به شیوه های مختلف از جمله وب سایت، ایمیل و اپلیکیشن قرار می گیرد. اگر شما به عنوان پیمانکار به دنبال حق و حقوق خود هستید یا می خواهید درباره شرایط تعلیق پیمان بدانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تعلیق چیست و پیمانکار در تعلیق کار چه حقی دارد؟

تعلیق یعنی توقف اجرای کار برای مدت معین است و طی آن به کارفرما حق می دهد پیمانکار را مدتی از ادامه کار باز دارد و منتظر رفع تعلیق از جانب کارفرما باشد. از لغت تعلیق در ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان به صراحت سخن به میان آمده است. از نظر قانونی در مدت تعلیق، پیمانکار استحقاق دریافت هزینه های بالاسری را دارد. شاید در نگاه اول امتیاز تعلیق کار از سوی پیمانکار وجود ندارد اما با اندکی تحقیق و بررسی پی خواهید برد که دو نوع تعلیق برای پیمانکار وجود دارد. به طور صریح در ماده ۴۹ تعلیق کار از طرف پیمانکار اعلام نشده است اما به صورت تلویحی و کم رنگ این مورد قید گردیده است.

موارد ذکر شده به نفع پیمانکاربوده و می توان گفت مربوط به ایفای تعهدات مالی کارفرما است. در حالتی که کارفرما به این تعهدات مالی در قبال پیمانکار بی توجه باشد، پیمانکار می تواند پیمان را به حالت تعلیق درآورد.

به این نکته دقت داشته باشید که تاییدیه پیش پرداخت و سایر پرداخت های مالی کارفرما به پیمانکار سبب می شود که پیمانکار حق تعلیق کار را داشته باشد.

انواع پرداخت های ریالی از سوی کارفرما به پیمانکار

براساس شرایط عمومی پیمان انواع پرداخت های ریالی از سوی کارفرما به پیمانکار به سه دسته کلی تقسیم می شود که شامل موارد زیر است:

  • پیش پرداخت
  • صورت وضعیت های ماهانه
  • تسویه حساب (در شرایطی که پیمانکار طلبکار باشد)

پیش پرداخت و صورت وضعیت های ماهانه مربوط به پیش و حین انجام کار است و تسویه حساب به پس از تحویل موقت و قطعی موقت و قطعی پیمان موکول می شود. پیش پرداخت به منظور تقویت بنیه مالی  پیمانکار و صورت وضعیت های ماهانه در راستای پرداخت علی الحساب کارکرد پیمانکار در وجه او کارسازی می شود.

دلایل تعلیق کار از ناحیه پیمانکار

دلایل تعلیق کار از ناحیه پیمانکار

همانگونه که گفته شد پیمانکار می تواند به سبب پرداخت های بالا به حالت تعلیق درآورد که شامل موارد زیر است:

  • تعلیق پیمان به سبب عدم تاییدیه پیش پرداخت توسط کارفرما

در بند (الف) ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان،حق فسخ برای کارفرما به این صورت ذکر شده است که تاخیر پیمانکار در تجهیز کارگاه برای شروع عملیات پیمان را که بیش از نصف مدت تعیین شده باشد، پیش بینی کرده است. اما در نظر داشته باشید که در شرایط کارفرما مجاز به فسخ پیمان است که قسمتی از پیش پرداخت را که باید بعد از تحویل کارگاه پرداخت کند، پرداخت کرده باشد.

تبصره: در صورتی که کارفرما قسمتی از پیش پرداخت را به پیمانکار پرداخت ننموده باشد، ولو اینکه کار را هم شروع نکرده باشد، کارفرما حق فسخ پیمان را ندارد.

  • تعلیق پیمان به جهت عدم تاییدیه مطالبات پیمانکار

پرداخت مبلغ پیمان و پیش پرداخت به پیمانکار جزو تعهد اصلی کارفرما در قبال پیمانکار است. اقساط این پیش پرداخت به تدریج و به مرور زمان از صورت وضعیت های پیمانکار کسر می شود. کوتاهی و تعلل از جانب کارفرما به هیچ وجه پذیرفتنی نیست زیرا پیمانکار برای اتمام موضوع پیمان از خود هزینه می کند از این رو کارفرما حق ندارد پیمانکار را در حالت تنگدستی قرار دهد.

یکی از مواردی که می تواند از تاخیرات مجاز پیمانکار به شمار آید، تعلل کارفرما در ایفای تعهدات مالی خویش در قبال پیمانکار است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال است.

۲۵ بازديد
۰ ۰
مناقصه

پیش از اینکه با قانون برگزاری مناقصات در سایت ارتباط گستران هزاره آشنا شویم بهتر است با تعریف مناقصه و کاربرد آن آشنا شویم. همانگونه که می دانید مناقصه یک میدان رقابتی است که در این میدان برای تامین کالا و خدمات، سازمان ها و ارگان های دولتی تعهدات موضوع معامله خود را تحویل مناقصه گری می دهند که کمترین قیمت را پیشنهاد داده باشد. این مناقصه می تواند به صورت محدود، عمومی، یک مرحله ای، دو مرحله ای و انواع و اقسام مختلفی باشد.

برای برگزاری بهتر و عادلانه تر مناقصات یک سری قانون و تبصره تعریف گردیده است که تمامی مناقصه گران باید به آن متعهد باشند.

این قانون در راستای تعیین روش و مراحل برگزاری مناقصات به تصویب رسیده است و برای معاملاتی کاربرد دارد که این قوانین و موازین را به خوبی رعایت کنند.در نظر داشته باشید که قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی و همچنین موسسات انتفاعی که وابسته به دولت هستند و علاوه برآن موسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی، موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی و دستگاهها و واحدهای ملزم به انجام قوانین هستند از این قانون پیروی کرده و در جهت آن گام برمی دارند.

به جز نیروهای مسلح که تابع مقررات و ضوابط مخصوص به خود هستند دیگر ارگان ها و سازمان ها مانند وزرات جهت کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این قانون را رعایت می کنند.

دسته بندی معاملات از نظر نصاب (قیمت معامله)

در قانون برگزاری مناقصات و آیین های اجرایی حتی در سایت ارتباط گستران هزاره، معاملات از نظر قیمت به سه دسته تقسیم بندی می شود:

  1. معاملات کوچک که در این نوع معاملاتی مدنظر است که تا سقف مبلغ ششصد و پنجاه میلیون (۶۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال باشد.
  2. معاملات متوسط شامل معاملاتی است که مبلغ آن بیشتر از سقف معامله های کوچک باشد و از مبلغ شش میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون (۶۶۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال فراتر نرود.
  3. معاملات بزرگ: این دسته برای آن گروه از معاملات است که مبلغ برآورد اولیه آن بیشتر از مبلغ شش میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون (۶۶۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال باشد.
برگزاری مناقصه

طبقه بندی انواع مناقصات از نظر مراحل بررسی

بررسی مناقصات به چند دسته تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر است:

  • مناقصات یک مرحله ای: در این نوع از مناقصه ها نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نیست. روند کار به این صورت است که پاکت های پیشنهادی در یک جلسه بازگشایی و برنده همان روز مشخص می گردد.
  • مناقصه دو مرحله ای: در این دسته تشخیص مناقصه گزار، بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها مورد نیاز است.پس از اینکه کمیته فنی بازرگانی تشکیل شد، نتایج ارزیابی به کمیسیون مناقصه گزارش می شود.

دعوت مناقصه گران به چند دسته تقسیم می شود؟

شیوه دعوت مناقصه گران به دو طبقه زیر تفکیک خواهد شد:

  • مناقصه عمومی که در این طبقه فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی به اطلاع دیگر مناقصه گران خواهد رسید.
  • مناقصه محدود که به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار در راستای محدودیت برگزاری مناقصه عمومی و با ذکر ادله تایید می شود. در این دسته مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه و براساس ضوابط موضوع به اطلاع مناقصه گران می رسد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مناقصات هستید «آگهی مناقصات آب و فاضلاب » در پایگاه اطلاع رسانی هزاره را دنبال کنید

۲۸ بازديد
۰ ۰
مزایده

مزایده، از دیگر راهکارهایی است که در قانون محاسبات عمومی جهت انعقاد روابط و قراردادهای عمومی طراحی شده است. یعنی می توان گفت که مزایده شیوه ای است که در آن سازمان ها، فروش کالاها و خدمات را و گاهی نیز همه موارد را از طرق مختلف در معرض رقابت و کشمکش قرار می دهند. طرق مختلفی که ذکر شد شامل روزنامه کثیرالانتشار، روزنامه رسمی و دیگر روش ها می باشد.  هزاره به عنوان اولین و جامع ترین پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات کشور بهترین مرجع برای افرادی است که به دنبال مزایده ها و مناقصات کشوری هستند. تمامی این افراد می توانند از طریق وب سایت، ایمیل و یا حتی اپلیکیشن اطلاعات مربوط به آگهی های منطبق با زمینه فعالیت خود را به صورت روزانه دریافت و مشاهده کنند.

یکی از دلایلی که باعث شده مردم به سوی مزایده سوق پیدا کنند، سوددهی بیشتر و فروش مال به بالاترین قیمت می باشد. از سوی دیگر می توان طلب را از اموال توقیف شده فرد محکومی وصول کرد. علاوه براین مطالبه مهریه از جانب زوجه یا توقیف اموال شرکت ورشسکته که قادر به تاییدیه بدهی های خود نیست، آسان تر خواهد بود.

حال سوال اینجاست که انواع مزایده کدام است؟

مزایده

انواع مزایده

مزایده چیست؟ مزایده که در اصطلاح لغوی به معنای در معرض فروش گذاردن است تا اینکه پیشنهاد خرید هر شخصی بیشتر بود کالا به او فروخته شود. حال مزایده می تواند به صورت عمومی، خصوصی، محدود، ترکیبی، اختیاری و یا به شکل اجباری باشد.

مزایده عمومی

در این توع از مزایده ها به طور معمول ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی بزرگ آن را برگزار می کنند. نام شرکت کنندگان مشخص بوده و هر شخص و شرکتی که شرایط لازم مزایده را داشته باشد حق شرکت در مزایده را دارد.

مزایده خصوصی

مزایده خصوصی به این صورت برگزار می شود که نام شرکت کننده در مزایده و برندگان مزایده به صورت مخفی می باشد. این نوع مزایده برای شرایطی مناسب بوده که قرار است کالا و یا خدمات امنیتی و همچنین گران قیمت به فروش برسد. از این رو افراد شرکت کننده در این مزایده جزو شرکت های خیلی بزرگ و یا افراد خاص است.

مزایده محدود

شکل دیگر مزایده به حالت محدود است که در این روش مزایده گذار و یا برگزارکننده مزایده صرفا شامل افراد خاص و یا شرکت های ویژه ای بوده که از آن ها دعوت بعمل می آید.

مزایده ترکیبی 

مزایده ترکیبی یعنی چند کالایی. بدین شیوه که خریداران به مجموعه آنها نیاز دارند و لذا مجموعه ای از این کالاها به حراج گذاشته شده و به خریدار فروخته می شود. یکی از مزایای این روش آن است که خریدار سود می کند زیرا اگر مجبور باشد برای هر یک از کالاهای دورن سبد به طور جداگانه در مزایده شرکت کند بی تردید دچار ضرر و زیان خواهد شد.

مزایده اختیاری

همانگونه که از نام آن پیدا است مزایده به صورت اختیاری برگزار می شود بدین معنی که شرکت های خصوصی و یا ادارات قصد دارند با رعایت تشریفات، مزایده مالی را به فروش برسانند و برای اطلاع دهی از روزنامه های کثیرالانتشار و یا روزنامه های رسمی کمک می گیرند و مال مورد نظر را به پیشنهاد دهنده که بالاترین قیمت را داده، می فروشند.

مزایده اجباری

به دستور دادگاه درخصوص اموال توقیفی مزایده برگزار می شود. برای نمونه به موجب قانون یا رای دادگاه مالی منقول و یا غیر منقول از شخص حقیقی یا اشخاص حقوقی از قبیل شرکت ها به دلایلی همچون ورشکستگی و عدم توان پرداخت بدهی هایشان توقیف شده و یا بر فرض مثال زوجه اقدام به توقیف اموال برای مهریه خویش نموده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مزایده هستید «آگهی مزایدات املاک» در پایگاه اطلاع رسانی هزاره را دنبال کنید.

۲۷ بازديد
۰ ۰
برگزاری مزایده

مزایده جزو پیمان‌های مبتنی بر رقابت است که در آن هر خریداری بیشترین قیمت را اعلام کند، کالا به او فروخته می شود. برگزاری مزایده یعنی در معرض فروش گذاشتن هر چیزی به نحوی که اعلام کننده بیشترین قیمت، مالک آن می‌گردد. مزایده از نظر حقوقی نوعی معامله‌ است که در آن فروش اموال منقول و یا غیرمنقول شخصیت حقیقی یا حقوقی باساز‌وکار حقوقی و شرایطی مطابق قانون به مرحله اجرا می‌رسد.

در مزایده قیمت پایه که حداقل قیمت اعلام شده توسط فروشنده و تایید شده توسط کارشناس رسمی، در ابتدا مزایده اعلام می گردد و پس از آن خریداران قیمت‌های پیشنهاد خود را اعلام می‌کنند.

مزایده می تواند به دو صورت خصوصی و عمومی برگزار شود. در مزایده خصوصی خریداران قیمت‌های پیشنهادی خود را به صورت مخفی اعلام می‌کنند و در پایان زمان برگزاری هر کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد به عنوان برنده مزایده اعلام می‌شود.

از سوی دیگر در مزایده عمومی بالاترین قیمت مشخص می گردد و این مزایده تنها برای یک قشر بخصوص نیست و تمامی افراد می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

مزایده چگونه برگزار می شود؟

برای دعوت از اشخاص جهت شرکت در مزایده راههای مختلفی وجود دارد که رایج‌ترین و آسان‌ترین شیوه آن، درج آگهی با ذکر اقلام و کالاهای مورد مزایده در روزنامه های کثیرالانتشار و جراید محلی است. ماده ۱۱۸ قانون اجرای احکام مدنی اعلام می دارد که آگهی فروش بایستی در یکی از روزنامه های محلی یک نوبت منتشر گردد. شیوه دیگر برای اعلام مزایده بهره مندی از فضای مجازی و کانال‌های اجتماعی است که این روزها بیشترین طرفداران را به خود جلب کرده است.

اما در شرایطی که مزایده اموال زوج به منظور پرداخت دیون، مهریه یا نفقه زوجه (اموال محکوم علیه) باشد بایستی علاوه بر دعوت عموم، محکمه صالح طرفین دعوی محکوم له و محکوم علیه را از طریق ارسال ابلاغیه به جلسه برگزاری مزایده با ذکر تاریخ، ساعت و محل برگزاری دعوت نمایند.

مزایدات

چگونه برنده مزایده باشیم؟

اگر می‌خواهید برنده مزایده باشید، علاوه بر اینکه باید آگاهی کافی از مزایده و شرایط آن داشته باشید، بایستی نسبت به شرکت در مزایدات نیز مهارت و آگاهی خوبی داشته باشید. دنیای امروز، دنیای رقابت اقتصادی و پرشتابی است که بدون آگاهی کافی در آن بازنده هستید. از این رو برای برنده شدن در مزایده بایستی به تکنیک‌های مزایده و قانون آن تبحر داشته باشید.

در شرایط اقتصادی فعلی اکثر پروژه‌های پرسود از طریق مزایده، مناقصه و استعلام برگزار می‌گردد. کسب اطلاعات صحیح و کامل در خصوص هر معامله کاری بر فرض مثال اطلاع از محل برگزاری، مدت مقرر برای اعلام آمادگی و یا حتی میزان تضمین شرکت در این پروژه‌ها می‌تواند شما را به سمت برنده شدن سوق دهد.

اگر می‌خواهید این فرصت را از دست ندهید تمام حواس خود را به مزایدات، مناقصات و استعلام های سایت هزاره بدهید. چک کردن مداوم سایت هزاره که پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات کشور است، بهترین روش جهت اطلاع سریع، دقیق و کامل از معاملات کشور و برنده شدن در مزایدات است.

پایان کار به صبر و انتظار شما ختم می‌شود که باید تا اعلام نتایج منتظر بمانید. به طور معمول برای هر پروژه سه برنده اعلام خواهد شد که در صورت عدم پاسخگویی برنده اول سراغ برنده دوم و بعد از آن برنده سوم می‌روند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مزایده هستید «آگهی‌های مزایدات امروز» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۲۴ بازديد
۰ ۰
سیم و کابل

مناقصات سیم و کابل به جهت رشد بالای تقاضای سیم و کابل یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت کشور بوده و سهم قابل توجهی از مراودات اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد. امروزه صنعت سیم و کابل یکی از پر سودترین صنایع از نظر اقتصادی است. استفاده از تجهیزات الکتریکی و برقی در دنیای مدرن یکی از دلایل شکوفایی این صنعت در تمام جهان است به طوری که ۱۰ شرکت برتر تولید سیم و کابل در دنیا در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷ – ۲۰۱۸) بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

مناقصات سیم و کابل در ایران فارغ از رشد تقاضای این محصولات، به جهت وجود فعالان بسیار در زمینه تولید انواع مختلف سیم و کابل شامل کابل‌های مخابراتی، کابل‌های فشار قوی، کابل‌های مسی، مفتول، سیم لاکی و…، مواد اولیه لازم برای این صنعت و ماشین آلات تولید سیم و کابل از اهمیت بسیاری برخوردار است. مطابق آمار انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران بیش از ۱۳۰ شرکت فعال در زمینه‌های مذکور در حال فعالیت بوده که بیش از ۵۰ شرکت از این شرکت‌ها در امر صادرات نیز فعالیت دارند. لازم به ذکر است که وجود معادن غنی مس و تولید بیش از ۳۵۰ هزار تن سیم و کابل در کشور، ایران را از واردات انواع مختلف سیم و کابل بی‌نیاز کرده و مازاد تولید نیز به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان صادر می‌شود.

خرید و تأمین انواع کابل فشار قوی، متوسط و ضعیف، انواع کابل‌های مسی با غلاف‌های گوناگون، انواع کابل‌های شبکه مخابرات و کامپیوتر، انواع کابل افشان و نیمه افشان، کابل‌های فیبر نوری، کابل‌های خود نگه دار، انواع سیم‌های آلومینیوم، سیم‌های مهار و… از اهداف مناقصات سیم و کابل در ایران در سال‌های اخیر بوده است. همچنین شرکت‌های توزیع و نیروی برق مناطق شهرها و استان‌های مختلف، شرکت‌های مخابراتی و صنایع بزرگ کشور از جمله مناقصه گذاران سال‌های گذشته بوده‌اند.

مناقصات سیم و کابل

مقایسه تعداد مناقصات سیم و کابل در ۶ ماه نخست سال جاری و سال گذشته

تعداد مناقصات سیم و کابل در ۶ ماه نخست سال ۹۷ نسبت به دوره مشابه در سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است. در شش ماه نخست سال جاری بیش از ۶۰۰ مناقصه فراخوان عمومی داشته و این در حالی است که در همین حوزه و در ۶ ماهه نخست سال ۹۶، در حدود ۱۱۵۰ مناقصه برگزار شده است

افزایش درخواست استعلام بها سیم و کابل در کشور

در حالی که تعداد مناقصات سیم و کابل در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به همین دوره با افت ۵۰ درصدی رو به رو بوده است، تعداد استعلام بها سیم و کابل در همین مدت حدود ۲.۵ برابر شده است. در شش ماه نخست سال ۹۷ بیش از ۱۸۵۰ استعلام بها سیم و کابل منتشر شده و این در حالی است که در همین حوزه و در ۶ ماهه نخست سال ۹۶، در حدود ۱۱۵۰ مناقصه برگزار شده است.

بعد از رشد و رونق صنعت سیم ساختمان در سال ۹۵ و ۹۶ و بعد از تحریم‌های سال‌های ۹۱ تا ۹۴ با بازگشت تحریم‌ها و کاهش تعداد مناقصات و پروژه‌های بزرگ می‌توان رکود دوباره‌ای را در این حوزه شاهد بود. همچنین با توجه به کاهش مناقصات و در مقابل رشد استعلام بها در صنعت سیم و کابل می‌توان نتیجه گرفت که ممکن است تعداد پروژه‌های بزرگ در این صنعت کمتر شده و به سمت پروژ‌ه‌های کوچک‌تر سوق داده شده است. لازم به ذکر است که یکی از دلایل این کاهش ۵۰ درصدی می‌توان افت مصرف سیم و کابل در صنایع مصرفی نظیر برق‌ و مخابرات نیز باشد.

در پایان تأکید می‌گردد ارقام و آمار مورد استفاده در این گزارش بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه مناقصات و مزایدات هزاره شناسایی و استخراج شده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مناقصه هستید «آگهی‌های مناقصات برق، الکترونیک، مخابرات» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۲۵ بازديد
۰ ۰
مناقصه عمان

مناقصات بین المللی عمان راهی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور است و دروازه ورود به این کشور جهت تعاملات تجاری مبتنی بر دانش و تخصص است. مناقصات بین المللی بازاری رو به رشد است که نه تنها فرصتی ویژه برای شرکت‌های بزرگ فراهم می نماید، بلکه مجالی برای شرکت‌های کوچک و متوسطی خواهد بود که به گسترش بازارهای جدید متمایل‌اند. همچنین فرصتی برای کشور برگزار کننده مناقصه جهت ورود و انتقال فناوری، تامین کالا و خدمات با هزینه کمتر و به طور کل پیشرفت است. با توجه به نبود دانش فنی و تخصص کافی و همچنین وجود منابع مالی بسیار این کشور، عمان پتانسیل بالایی جهت واردات کالا و خدمات فنی و مهندسی دارد و می‌تواند بازار هدف جدیدی برای شرکت‌های ایرانی باشد. در این متن در دو بخش به صورت مختصر اطلاعاتی درباره این کشور، شرایط اقتصادی آن و مناقصه‌های بین المللی عمان ارائه خواهد شد.
عمان کشوری مهاجر پذیر و با اکثریت مسلمان است. این کشور با پایتختی مسقط و با مساحتی بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع در جنوب شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز واقع شده است. واحد پول عمان، ریال (OMR یا OR) است که جزء ۱۰ ارز قدرتمند جهان به شمار می‌رود. عمان از سال ۲۰۰۰ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده و یکی از اعضای اتحادیه گمرکی شش جانبه شورای همکاری خلیج فارس است. بر اساس طبقه بندی اخیر بانک جهانی، عمان در گروه کشورهای با درآمد بالا (سرانه ۴۸ هزار دلار) طبقه بندی شده و طی سال‌های اخیر رشد بالایی در تولید اقتصادی و صادرات داشته است. این کشور دارای تولید ناخالص ملی بیش از ۷۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ است که حدود ۰.۱۲ درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد. با این حال اقتصاد عمان شدیداً به درآمدهای نفتی متکی است؛ اما همین درآمدهای سرشار منابع مالی بسیاری برای این کشور پدید آورده است.
مطابق گزارش‌های بانک جهانی عمان بر اساس شاخص سهولت انجام کسب و کار رتبه ۷۱ (ایران در رتبه ۱۲۴) را در جهان دارد. عمان بر اساس شاخص آزادی اقتصادی نیز رتبه ۹۳ (ایران؛ رتبه ۱۵۶) را در میان کشورهای جهان دارد. بر اساس این شاخص‌ها عمان یکی از بهترین کشورهای منطقه خاورمیانه از نظر آزادی تجارت و سیاست‌های مالیاتی است. وجود ثبات سیاسی و اقتصادی و سیاست بازار آزاد، سهولت ثبت شرکت خارجی در این کشور، استقبال از سرمایه گذاری خارجی، واردات و صادرات بدون گمرک از طریق مناطق آزاد، زیرساخت‌های مدرن با جاده‌های مناسب، فرودگاه‌ها، بنادر دریایی و مخابرات و نرخ پایین مالیات بر درآمد برای شرکت‌ها از مزایایی است که عمان را به کشور ویژه‌ای جهت سرمایه گذاری و فعالیت تجاری تبدیل می‌کند.

مناقصات بین المللی عمان

این کشور در راستای حفظ ثبات اقتصادی و مالی در چند سال گذشته، با تسهیل قانون کسب و کار و دادن آزادی اقتصادی بیشتر پیشرفت زیادی در جذب دانش و تخصص داشته است. همانند بسیاری از کشورها بخشی از واردات فناوری و دانش فنی به عمان از طریق برگزاری مناقصات بین المللی صورت می‌پذیرد. در بخش دوم (مناقصات بین المللی عمان فرصتی برای شرکت‌های ایرانی) این متن به دیگر موارد مربوط به اقتصاد این کشور و مناقصات بین المللی عمان پرداخته خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مناقصه هستید «آگهی‌های مناقصات بین الملل» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.