چهارشنبه ۱۹ دی ۰۳

آگهی مناقصات، پل ارتباطی شرکت‌های دولتی و خصوصی

مركز اطلاع رساني جامع مناقصه و مزايده و استعلام كشور

۱۶ بازديد
۰ ۰
آگهی مناقصات

همانطور که می‌دانیم، آگهی مناقصات شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی بر طبق قانون، باید حداقل دو نوبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور و در صورت نیاز یک تا ۳ نوبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار محلی انتشار پیدا کند. علاوه بر گزینه چاپی که برای آگهی مناقصات وجود دارد؛ سازمان‌ها می‌توانند از دیگر امکانات نشر آگهی مانند رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی هم استفاده کنند. انتخاب نوع روزنامه و رسانه بر عهده رئیس سازمان مناقصه گزار است. در این زمینه آگهی مناقصات در یک سال اخیر و به دنبال سرعت بالای گسترش و استفاده از فناوری در کشور حجم بالایی داشته است. درواقع حجم معاملات انجام شده به دنبال این مناقصات، در حوزه‌های مختلف ارتباطات و اطلاعات، بالغ بر حدود یک هزار میلیارد تومان بوده است.

از دیگر سو، امروزه فناوری اطلاعات با سرعت بسیار زیادی در حال وارد شدن به تمام عرصه‌ها است و این میزان نفوذ به حدی است که صنعت مخابرات را با نام فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌شناسیم. در ایران نیز با وجود تمام مشکلات و موانع داخلی و خارجی، رشد بسیاری در حوزه IT و ICT  به وجود آمده است. در این زمینه بخش خصوصی و دولتی در کنار هم در حال استفاده از ابزارهای این فناوری بوده و بخش دولتی این روزها بیشتر از قبل نیازمند همکاری بخش خصوصی برای مراحل طراحی و ساخت، تامین و احداث و بهره برداری است. این مهم نیز از طریق انجام کارها توسط  سازمان‌های خصوصی و با استفاده از برگزاری مناقصات صورت خواهد گرفت. به همین دلیل هم امروزه شاهد آگهی مناقصات بیشتری در روزنامه‌های کثیرالانتشار و وب سایت‌ها در ارتباط با خدمات فناوری و IT هستیم. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه شوید.

حجم آگهی مناقصات در حوزه ارتباطات و اطلاعات در سال اخیر

در حالت عادی، ارتباط تجاری میان بخش دولتی و بخش خصوصی با استفاده از برگزاری مناقصه انجام می‌شود. بخشی از این خدمات با توجه به مبلغ و موضوع معامله از طریق استعلام بها نیز انجام می‌شود. در استعلام بها مناقصه گران کمتری شرکت کرده و حتی می‌توانند آشنا باشند و از قبل شناسایی شده باشند. آمارها در حوزه‌های مختلف ارتباطات و اطلاعات  در یک سال گذشته و از ابتدای دی ماه ۱۳۹۹ تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در مجموع ۳۷ هزار عنوان آگهی مناقصه و فراخوان با مبلغ متوسط ۱۰۸۰ میلیون ریال به صورت آگهی مناقصات عمومی منتشر شده است. در این زمان بیش از ۱۳۲ هزار عنوان استعلام بها هم در همین زمینه و با ارزش ریالی متوسط ۳۸۰ میلیون ریال، به آگهی گذاشته شده است.

مناقصه پیمانکاری

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات کشور، حجم معاملات انجام گرفته در حوزه‌های ارتباطات و اطلاعات در یک سال اخیر، در حدود یک هزار میلیارد تومان بوده است. بازار رقابتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تامین کالا و یا خدمات بسیار رقابتی و قدرتمند است که در کنار موضوع مالی، نیازمند تخصص و دانش بسیاری است. بخش از مبلغ کلی مناقصات و استعلام بها در این زمینه به حوزه‌های نرم افزاری مربوط می‌شود. بخشی دیگر مربوط به تامین تجهیزات با حدود ۴۷ درصد بوده و بخش خدمات در حوزه پیمانکاری طرح و احداث و بهره برداری و نگهداری کمتر از ۴۲ درصد از ارزش ریالی مناقصات و استعلام بها را شامل می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «آرشیو استعلام‌ها» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.