سازمان توسعه تجارت ایران یکی از سازمان های دولتی است که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. این مجموعه به دنبال تسهیل، توسعه و تقویت تجارت خارجی ایران (به محوریت صادرات غیرنفتی) و دستیابی به سهم بیشتر بازارهای هدف به صورت یکپارچه و اثربخش است. مرکز توسعه صادرات ایران در سال ۱۳۴۵ تاسیس شد و پس از آن با ادغام این مرکز با معاونت بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی (وقت) و مرکز تهیه و توزیع کالا در سال ۱۳۸۳ سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل شد. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه شوید.
ارکان و اهداف سازمان توسعه تجارت ایران
بر اساس اساسنامه این سازمان شامل دو رکن شورای سیاست گذاری و رئیس کل است. رئیسکل این سازمان، معاون وزیر صمت محسوب و با حکم او منصوب می شود.
الف- شورای سیاست گذاری مرکب از ۱۱ عضو به شرح زیر است:
– وزیر بازرگانی(رئیس شورا)
– معاون وزیر صنایع و معادن
– معاون وزیر جهاد کشاورزی
– رئیس کل سازمان (نایب رئیس و دبیر شورا)
– رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
– رئیس اتاق تعاون
– سه نفر از افراد صاحب نظر در امور تجارت ، صنعت و کشاورزی از بخش خصوصی بـه پیشنهاد رئیس کل و با حکم وزیر بازرگانی
– دو نفر از اساتید دانشگاه در رشته های مرتبط با اهداف سازمان به پیشنهاد رئیس کل و با حکم وزیر بازرگانی
ب- رئیس کل و معاون وزیر صنعت معدن و تجارت
سازمان توسعه تجارت ایران با در نظر گرفتن اهداف زیر فعالیت های خود را سازماندهی می کند:
توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور
فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاه های تجاری و افزایش توانمندی آنها به منظور توسعه صادرات غیر نفتی و بهبود تراز بازرگانی
اطلاع رسانی تجاری و انجام اقدامات لازم به منظور روان سازی و حذف تشریفات زائد تجاری
تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای فعالیت های تجاری و توسعه همکاری های دو جانبه، چند جانبه و منطقه ای با سایر کشورها
ارائه تسهیلات و کمک برای توسعه صادرات و ارتقای کیفی کالاها و خدمات با مزیت های نسبی و رقابتی کشور
مناقصات سازمان توسعه تجارت ایران
سازمان توسعه تجارت ایران با هدف همکاری بیشتر با دیگر سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی، اقدام به برگزاری مناقصات و مزایداتی می کند. به این ترتیب با اعلام یک فراخوان عمومی از اشخاص حقیقی یا حقوقی برای شرکت در این فرایندها دعوت به عمل آورده می شود. این فراخوان ها در روزنامه های کثیر الانتشار منتشر شده یا در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی به اطلاع عموم می رسد. یکی از این گزینه های اطلاع رسانی وب سایت هزاره است که با تجربه چندین ساله خود بیشترین آگهی های معاملاتی مناقصه و مزایده را در کشور پوشش می دهد.
پس از انتشار فراخوان عمومی، شرکت هایی که واجد شرایط مناقصات و مزایدات این مجموعه هستند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود کرده و در صورت دارا بودن شرایط وارد فرایند رقابت با یکدیگر می شوند. در مناقصه شرکتی برنده خواهد بود که در صورت دارا بودن شرایط مناسب ترین قیمت را ارئه بدهد. موضوع این مناقصات نیز در حوزه سرمایه گذاری در ساخت و ساز، برگزاری انواع نمایشگاه، دعوت به بازاریابی و توسعه ساخت و ساز و غیره خواهد بود. در مزایدات نیز برنده شخصی است که بالاترین قیمت پیشنهادی را ارائه بدهد. سپس قراردادی ما بین برنده و سازمان توسعه تجارت ایران به امضا خواهد رسید که از این پس فعالیت هر دو طرف بر اساس این قرارداد خواهد بود و مدت زمان پروژه نیز در این قرارداد ذکر خواهد شد.
پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های بین الملل » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.