چهارشنبه ۱۹ دی ۰۳

قیمت پایه چیست و پیمانکاران چگونه به ارائه پیشنهاد می‌پردازند؟

مركز اطلاع رساني جامع مناقصه و مزايده و استعلام كشور

۱۸ بازديد
۰ ۰
قیمت پایه در مناقصات

همانطور که در مقالات گذشته اشاره کردیم؛ مناقصه یک روشی رقابتی برای دریافت کالا یا خدمات به بهترین قیمت ممکن است. در این فرایند که با حضور مناقصه گران و مناقصه گزاران در زمان، مکان و قیمت پایه تعیین شده صورت می‌گیرد؛ پس از طی مراحل مشخص شده در قانون برگزاری مناقصات و بر اساس دستورالعمل تعیین دامنه قیمت متناسب پیشنهادی، برنده مناقصه تعیین خواهد شد.

در روند مناقصات، سازمان برنامه و بودجه بر اساس بخشنامه خود دستورالعملی را برای نحوه ارائه پیشنهاد قیمت توسط پیمانکاران و بر اساس قیمت پایه و غیر پایه تهیه کرده است. این دستورالعمل تهیه شده برای ارجاع کار به پیمانکاران و در قالب انواع مناقصه، ترک مناقصه و تعیین پیمانکار انتخاب شده در زمان واگذاری است و باید رعایت شود. بر این اساس شرکت‌های مناقصه گر باید برای حضور در مناقصه اقدام به خرید اسناد مناقصه کنند که از طریق فراخوان عمومی اعلام می‌شود.

بنابراین در این زمینه اسنادی، از سوی پیمانکار به منظور پیشنهاد قیمت ارائه می‌شود که منظور از اسناد پیشنهاد قیمت اسناد و مدارکی است که پیمانکار باید با توجه به الزمات کارفرما و بخشنامه‌های موجود در مناقصه تهیه و به صورت سربسته جهت شرکت در مناقصه به کارفرما یا مشاور ارسال کند.این اسناد در بیشتر موارد در سه پاکت جداگانه تهیه و تحویل می گردند.  پاکت الف “حاوی تضمین شرکت در مناقصه”، پاکت ب”حاوی مدارک شرکت و جداول خود اظهاری فنی، بازگانی و …” و پاکت ج “حاوی جداول پیشنهاد قیمت” است.

این اسناد با توجه به نوع مناقصه و یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای بودن شامل اسنادی از مشخصات شرکت، اسناد ثبتی، گواهی صلاحیت و غیره می‌شود. در بخش دوم اما شرکت‌ها باید پیشنهاد قیمت خود را ارائه بدهند. اما این پیشنهاد قیمت بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ در ادامه همراه مجله هزاره باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شویم.

قیمت پایه مناقصات

نحوه ارائه پیشنهاد قیمت مناقصه گران

پیمانکاران حاضر در یک مناقصه با توجه به چند عامل اقدام به ارائه پیشنهاد قیمت می‌کنند. یکی از این عوامل سابقه و تجربه کاری آنها است که بر این اساس اقدام به جمع آوری اطلاعاتی مانند اطلاعات فنی، منطقه‌ای، هزینه مصالح و نیروی انسانی پروژه مد نظر می‌کنند. علاوه بر این شرکت‌ها باید هزینه‌های بیمه، مالیات و هزینه‌های بالاسری و سود پیمانکاری را نیز در قیمت پیشنهادی خود در نظر بگیرند و سپس اقدام به ارائه پیشنهاد قیمتی خود کنند.

از طرف دیگر متناسب‌ترین قیمت پایه پیشنهادی در یک مناقصه هم لزوما به معنای کمترین قیمت پیشنهادی نیست و عواملی مانند قیمت، کیفیت و زمان هر سه در فرایند انتخاب برنده مناقصه، تاثیرگزار خواهند بود. بر این اساس در مناقصات یک مرحله‌ای که خدمات و کالا در بازار کیفیت یکسانی دارند و تنها نیاز به ارزیابی کیفی انجام تعهدات مناقصه گران است؛ پایین‌ترین قیمت پیشنهادی ارائه شده به عنوان برنده مناقصه انتخاب خواهد شد. اما در مناقصات دو مرحله‌ای که نیاز به ارزیابی فنی  و بازرگانی هم در کنار ارزیابی کیفی از سوی مناقصه گزار وجود دارد؛ صرفا کمترین قیمت مبنای انتخاب برنده مناقصه نخواهد بود. در این موارد حتی احتمال دارد بالاترین قیمت پیشنهادی انتخاب شود. این موضوع به آن دلیل است که پس از ارزیابی فنی؛ شرکتی توانسته بالاترین امتیاز را از آن خود کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های امروز» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.